coingram
کوینگرام

آیا اتریوم جایگاه بیت کوین را تصاحب می‌کند؟

23/مرداد/1401
افزودن به نشان شده ها
آیا اتریوم جایگاه بیت کوین را تصاحب می‌کند؟
ETH
Ethereum
BTC
اتریوم
1785
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آپدیت مرج اتریوم بنابر گفته تیم توسعه دهنده آن قرار است در اواسط ماه سپتامبر (شهریور) اتفاق بیفتد. به گفته کارشناسان نزدیک شدن به این رویداد از عوامل اصلی رشد ۲ برابری قیمت اتریوم در ۳۲ روز گذشته بوده است و باعث شده است اتر عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته باشد. بسیاری از معامله‌گران اتریوم را سردمدار موج صعودی ایجاد شده اخیر می‌دانند. اما سوال اساسی اینجاست که این رشد تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا ETH خواهد توانست به جایگاه بیت کوین به عنوان برترین رمزارز بازار نزدیک‌تر شود؟

به نقل از کریپتو اسلیت، شبکه اتریوم آخرین آزمایش آپدیت مرج (Merge) خود را روی شبکه آزمایشی گوئرلی (Goerli) در روز پنجشنبه با موفقیت به انجام رساند. اکنون آخرین مرحله آماده‌سازی این رویداد نیز انجام شده است و همگان انتظار اجرای مرج روی شبکه اتریوم دارند. مطابق آخرین گفته‌های تیم توسعه دهنده اتریوم قرار است این آپدیت تا اواسط ماه سپتامبر (شهریور) نهایی شده باشد.

تغییر مکانیسم اجماع اتریوم از گواه اثبات کار (POW) به گواه اثبات سهام (POS) آنقدر اتفاق مهمی محسوب می‌شود که توانسته است قیمت ETH را در ۳۲ روز حدود ۲ برابر کند. قیمت اتر در تاریخ ۱۳ جولای به ۱۰۰۶ دلار رسیده بود و اکنون در بالای سطح ۲۰۰۰ دلار معامله می‌شود.

نمودار قیمت اتریوم تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو

احتمال وقوع فلیپنینگ: آیا اتریوم جایگاه بیت کوین را تصاحب می‌کند؟

در حال حاضر بیت کوین با در اختیار داشتن حدود ۴۷۱ میلیارد دلار حدود ۴۰.۶٪ از سهم بازار (دامیننس) را در اختیار دارد و به عنوان بزرگترین رمزارز بازار شناخته می‌شود. این میزان برای اتریوم به ترتیب برابر ۲۴۴ میلیارد دلار و ۲۱٪ است. کمترین اختلاف ثبت شده برای مارکت کپ بیت کوین و اتریوم در سال ۲۰۱۷ و حدود ۱۷٪ اختلاف ثبت شده است. رشد اخیر قیمت اتر باعث شده است که مجددا شاخص فلیپنینگ (Flippening) افزایش یابد.

این شاخص در زمانی که این ۲ رمزارز مارکت کپ مساوی داشته باشند برابر ۱۰۰٪ خواهد بود و برعکس زمانی که مارکت کپ اتریوم در برابر بیت کوین ناچیز باشد، مقادیر کوچکی دارد. نمودار زیر این شاخص را نشان می‌دهد که اکنون به ۵۰.۹٪ رسیده است. یعنی مارکت کپ اتریوم حدود نصف مارکت کپ بیت کوین است.

نمودار شاخص فلیپنینگ منبع: بلاکچین سنتر

نمودار زیر نیز نشانگر مقایسه دامیننس این ۲ رمزارز است که اکنون به نزدیکترین فاصله خود از دسامبر ۲۰۲۱ (دی ۱۴۰۰) از یکدیگر رسیده است. در این شکل مارکت کپ بیت کوین با خط نارنجی، مارکت کپ اتریوم با خط آبی و نسبت دامیننس بیت کوین به اتر با هیستوگرام مشکی نمایش داده شده است.

نمودار مقایسه مارکت کپ بیت کوین نسبت به اتر منبع: گلسنود

در حال حاضر برای اینکه اتریوم بتواند جایگاه فعلی بیت کوین را تصاحب کند، باید قیمتی برابر حدود ۳۹۰۰ دلار داشته باشد (با فرض ثابت بودن قیمت بیت کوین). این بدان معنا است که برای تصاحب جایگاه بیت کوین، قیمت اتریوم نیاز دارد تا حدود ۹۶٪ نسبت به قیمت بیت کوین رشد کند.

شاخص بعدی در مورد مقایسه تعداد آدرس‌های فعال شبکه‌های بیت کوین و اتریوم است. خط سبز در نمودار زیر مربوط به اتریوم و خط قرمز مربوط به بیت کوین است. اتریوم از این بابت از ماه جولای (تیر) توانسته است بیت کوین را پشت سر بگذارد. در حال حاضر شبکه اتریوم حدود ۱۰۰,۰۰۰ آدرس فعال بیشتر نسبت به شبکه بیت کوین دارد.

نمودار مقایسه آدرس‌های فعال شبکه اتریوم نسبت به بیت کوین منبع: گلسنود

این آمار در مورد تعداد تراکنش‌های انجام شده در شبکه‌های بیت کوین و اتریوم نیز روند مشابهی را طی کرده است.

نمودار مقایسه تراکنش‌های شبکه اتریوم نسبت به بیت کوین منبع: گلسنود

اما آماری که می‌تواند برای طرفداران اتریوم نگران‌کننده باشد و نشان‌دهنده این موضوع باشد که افزایش قیمت اتریوم مقطعی است؛ مربوط به موجودی صرافی‌ها است. معمولا زمانی که این موجودی کاهش یابد بدین معنی است که تمایل برای هولد آن رمزارز افزایش یافته است و دارندگان آن را به کیف پول‌های شخصی خود انتقال داده‌اند. برعکس زمانی که این آمار افزایش یابد بدین معنی است که دارندگان آن رمزارز به دنبال فروش آن دارایی در قیمتی خاص هستند.

از ماه ژوئن (خرداد) موجودی بیت کوین صرافی‌ها به شدت کاهش یافته است (نمودار نارنجی) در حالی که موجودی اتر صرافی‌ها (نمودار آبی) به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

نمودار مقایسه موجودی بیت کوین و اتر صرافی‌ها منبع: گلسنود

معامله‌گران آتی به آینده قیمت اتریوم خوشبین‌ نیستند

اختلاف بین قراردادهای آتی بلندمدت و سطح کنونی بازار اسپات را توسط شاخص پریمیوم فیوچرز می‌سنجند. در بازار سالم، مقدار ۴٪ الی ۸٪ در پریمیوم سالانه اتریوم انتظار می‌رود که به این شرایط، کانتانگو (Contango) گفته می‌شود. از تاریخ ۱ آگوست (۹ مرداد) پرمیوم فیوچرز اتر وارد ناحیه منفی شده‌ است. این بدان معنی است که معامله‌گران فیوچرز نسبت به آینده قیمتی اتریوم خوشبین نیستند.

نمودار پریمیوم فیوچرز سالانه اتر منبع: Laevitas

وضعیت بازار قراردادهای اختیار (option) نیز از اهمیت زیادی برای معامله‌گران برخوردار است زیرا در این بازار معمولا معامله‌گران حرفه‌ای حضور دارند. اندیکاتور ۲۵ درصد Delta Skew آپشن‌های کال (خرید) و پوت (فروش) را به صورت یک به یک مقایسه می‌کند و نسبت پوت به کال را تایید می‌کند. اگر محافظت از روند صعودی قیمت با استفاده از آپشن‌های کال هزینه بیشتری داشته باشند اندیکاتور Skew به سمت محدوده منفی تغییر می‌کند. در مقابل اگر سرمایه‌گذاران بدبین باشند، عکس این شرایط رخ می‌دهد و باعث می‌شود آپشن‌های پوت به صورت مازاد معامله شوند و اندیکاتور Skew سمت محدوده مثبت حرکت کند. بنابرین محدوده مثبت ۱۲٪ تا منفی ۱۲٪ برای این شاخص ناحیه خنثی و طبیعی محسوب می‌شود و محدوده‌های منفی انتظارات صعودی و محدوده‌های مثبت برای این شاخص انتظارات نزولی محسوب می‌شود.

در تاریخ ۱۸ جولای این شاخص برای اتر به منفی ۴٪ رسیده بود که پایین‌ترین نرخ آن از اکتبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) محسوب می‌شد. در حال حاضر این شاخص مجددا به ناحیه بالای مثبت ۴٪ بازگشته است که نشان‌دهنده کاهش خوشبینی معامله‌گران است.

اندیکاتور ۲۵ درصد Delta Skew اتر منبع: Laevitas

 

آیا قیمت اتریوم پس از وقوع مرج نیز افزایش می‌یابد؟

آرتور هیز (Arthur Hayes) مدیرعامل پیشین صرافی بیت‌مکس (BitMEX) در توییتی به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر قیمت اتریوم در وضعیت عقب‌ماندگی (backwardation) قرار دارد که در آن قیمت اسپات آن از قیمت بازارهای آتی آن بیشتر شده است.

آرتور هیز اعتقاد دارد که این وضعیت عقب‌ماندگی تا ژانویه ۲۰۲۳ ادامه دارد و به دلیل استراتژی هج کردن (Hedging) معامله‌گران برای در امان ماندن از ریزش قیمت‌ها ایجاد شده است.

 

آرتور هیز معتقد است که سازندگان بازار (مارکت میکرها) در برابر وضعیت شورت معامله‌گران در معاملات اتی مجبور شده‌اند که در جهت مخالف به تغذیه بازار بپردازند که در نهایت برای محافظت از خود (هج کردن) مجبور به ورود به پوزیشن‌های فروش در معاملات آنی (اسپات) می‌شوند و این قضیه باعث ریزش قیمت‌های اسپات خواهد شد.

هیز اما یک حالت دیگر را در نظر گرفته است که پس از وقوع موفقیت آمیز رویداد مرج رشد قیمت‌ها ادامه پیدا کند. او احتمال داده که در آن صورت، مجددا تعداد موقعیت‌های لانگ در معاملات آینده افزایش پیدا می‌کند و چرخه‌ای که به آن اشاره کرد حالت معکوس به خود می‌گیرد و موجب افزایش فشار خرید در معاملات اسپات می‌شود. بنابرین آرتور هیز افزایش قیمت اتریوم پس از مرج را منوط به اجرای موفقیت آمیز آن و افزایش امیدواری در احساسات معامله‌گران می‌داند.

اما آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci) موسس شرکت سرمایه‌گذاری اسکای‌بریج در مورد آینده قیمت اتریوم هشدار داد. او اعلام کرد که این احتمال وجود دارد تا معامله‌گران خرد پس از اتمام رویداد مرج با استراتژی ذخیره کردن سودهایی که در این مدت بدست آورده‌اند، دست به فروش اترهای خود بزنند.

مطابق با وضعیت‌های مشابه رمزارزها در مواجهه با این گونه از آپدیت‌های شبکه، معمولا آپدیت‌های بزرگ یک شبکه از لحاظ فاندامنتال پیش از وقوع آن تاثیر خود را بر روی قیمت ان رمزارز ایجاد می‌کنند و حتی گاهی به دلیل هیجانات ایجاد شده، قیمت رمزارز آن پروژه بیش از آنچه که باید تحت تاثیر آن خبر رشد می‌کند. لذا کاربران باید توجه داشته باشند که خطرات و احتمالات ناشی از ریزش قیمت پس از اتمام آپدیت مرج اتریوم را مدنظر داشته باشند و سپس به یک تصمیم و استراتژی منطقی برسند.

  • آیا پس از مرج اتریوم شاهد افزایش قیمت ETH خواهیم بود؟

همان‌طور که در این مطلب ذکر شد خبر نزدیک شدن به مرج اتریوم تاثیر به سزایی در رشد قیمت ETH گذاشته است. در ادامه ۲ سناریو برای قیمت اتریوم مطرح خواهد بود: ۱- تریدرها سود بدست آمده در این مدت را ذخیره کنند و دست به فروش دارایی خود بزنند ۲- انجام موفقیت آمیز مرج به قدری تاثیر مثبت روی فضای کریپتو بگذارد که موج جدیدی از موقعیت‌های خرید باز شوند. در این صورت حتی وقوع مورد قبلی هم تاثیر چندانی بر قیمت اتر نخواهد گذاشت.

  • آیا اتریوم در آینده جایگاه بیت کوین در بازار را تصاحب می‌کند؟

همان‌طور که اشاره شد در حال حاضر قیمت اتریوم نسبت به بیت کوین باید حدود ۹۶٪ رشد داشته باشد تا جایگاه BTC را در صدر جدول رمزارزها بدست آورد. در حال حاضر این مهم حداقل در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد اما نکته امیدوارکننده برای اتریوم فراگیر شدن استفاده از آن در مقابل بیت کوین است.

منبع:

میهن بلاکچین


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

تحولات جدید در شبکه اتریوم: تایید و اجرای EIP-3074 و تأثیرات آن بر تعامل با دپ‌ها و والت‌ها

تحولات جدید در شبکه اتریوم: تایید و اجرای EIP-3074 و تأثیرات آن بر تعامل با دپ‌ها و والت‌ها

پیشتازی اتریوم و پالیگان در جذب کاربران جدید در سه ماهه اول سال 2024

پیشتازی اتریوم و پالیگان در جذب کاربران جدید در سه ماهه اول سال 2024

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

SEC در آستانه طبقه‌بندی اتر به عنوان اوراق بهادار: تحولی بزرگ در انتظار اتریوم!

SEC در آستانه طبقه‌بندی اتر به عنوان اوراق بهادار: تحولی بزرگ در انتظار اتریوم!

پافشاری گری‌اسکیل: آیا دروازه‌های تایید ETF اسپات اتریوم به روی سرمایه‌گذاران گشوده خواهد شد؟

پافشاری گری‌اسکیل: آیا دروازه‌های تایید ETF اسپات اتریوم به روی سرمایه‌گذاران گشوده خواهد شد؟


تحلیل کاربران

پیشرفت

AliHASANPOOR

24/مرداد/1401

شاید این ارز خیلی خوب پیشرفت کنه واعتباری زیادی بدست بیار ولی هیچ وقت نمیتونه جای بیت رو بگیره هیچ ارزی نمیتونه جای بیت رو بگیره ولی برای سرمایه گذاری این رمز ها خیلی عالیه

12

bnb

beh7

23/مرداد/1401

نمیدونم چرا همه میگن اتریوم رقیب بیتکوینه مطمینم ارز bnb به راحتی هم اتر و هم بیتکونو میگیره و رتیه اول واسه همیشه از خودش میکنه

24

اتریوم جایگاه بیت کویین

hasankhoshmaram.gmaill85.com

24/مرداد/1401

با سلام خدمت دوستان از نظر من اتریوم سخت بتون جای بیت کویین بگیر چون همه ارزها با نام بیت کویین شناخته شدن بیت کویین هم ارز سرشناسی

16

نظر خودم

khodadadloalii

23/مرداد/1401

اتریوم ارز خوبیه اما در آینده‌ای نه چندان دور شاید بتونه با بیت کوین رقابت تنگاتنگ داشته باشه دلیل اکثر سرمایه گذاران بزرگ کم کم دارن به سمت اتریوم شوق پیدا میکنن

26

اتریوم

dors@1

23/مرداد/1401

اتریوم خیلی ارز خوبیه ولی خیلی سخته که بتونه جایگاه بیت کوین رو بگیره چون همه بازار ارزهای دیجیتال رو با اسم بیت کوین می شناسند و اگه بیت کوین بخواد جایگاهشو از دست بده اعتماد از بین میره

53

ارز

roya6600

23/مرداد/1401

سلام و وقت بخیر.هیچ ارزی مثل بیت کوین رشد نمیکنه.بیت کوین مادر ارز های دیجیتاله. و رو بیت کوین ارزی نیس.چون الان بیشتر ماینرها دارن بیت کوین تولید میکنن.و احتمالا از شهریور ماه ریال دیجیتال جایگزین ریال اسکناس بشه

31

جایگزینی اتریوم به جای بیت کویین

kiyamehr

29/مرداد/1401

.می توان گفت بیت کوین صرفاً ابزاری پرداختی یا ذخیره ارزش است با این حال اتریوم با اکوسیستم دیفای، برنامه‌های غیرمتمرکز و همچنین توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در ارتباط است. موارد استفاده مختلف اتریوم در نهایت به برتری ارزش بازاری این ارز نسبت به بیت کوین خواهد شد. وبا میزان همبستگی زیادی که اتریوم نسبت به بیت کویین دارد که در نتیجه این همبستگی و موارد استفاده اتریوم احتمال ادغامش با بازار های مالی سنتی و بازار بورس احتمال برتری وجایگزینی آن(اتریوم ) به جای بیت کویین در اینده وجود دارد ...

7

قیمت اتریوم

hamedpasha

24/مرداد/1401

سلام درسته قیمت اتریوم نسبت به ۲ ماه گذشته افزایش چشم گیری داشته ولی ب نظرم نمیتونه جای ارز مهم و خوبی مثل بیت کویین بگیره. اتریوم برای بدست اوردن رتبه اول رمزارز باید افزایش ۱۰۰ درصدی داشته باشه اینم که مهاله

41

هرگز ..............fare

farejoon

23/مرداد/1401

این نظر خودمه تحمیل نیست هر ارزی جای خودش را داره ممکن اتریوم کمی بالا بره یا طرفدارانی داشته باشه ولی این دلیل نمیشه که یه روزی جایگزین بیت کویین بشه بیت کویین خیلی وقته که که در میان مردم محبوبه ممکنه امسال یه مقدار انهم به خاطر جنگ و نداشتن پول کلان و کرونا و هزاران مسایل سیاسی و چشم تو چشمی و بازهم مسایل دیگه که همه میدانن کم اورد ولی با ان همه کمیت باز هم بین ملت دنیا مشهور است و هوا خواه خیلی زیاد داره چه ارزون بشه چه گرون جای پول کاغذی را گرفته خیلیها به جای پول میگن جند تا بیت کویین میدی که حتما این مسئله را خودتون میدونید طومار را کوتاه میکنم و میگم هرگز هر گلی یه بویی داره ممنونم .

29

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.