coingram
کوینگرام

اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم

29/اردیبهشت/1398
افزودن به نشان شده ها
 اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم
ETH
ethereum
معرفی
از کجا شروع کنم
99685
زمان مطالعه: دقیقه

اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم

دنیایی بدون واسطه را تصور کنید. دنیایی که مردم به صورت مستقیم و بدون اینکه نیاز باشد به یکدیگر اعتماد کنند، به مبادله دارایی‌ها، عقد قرارداد و استفاده از خدمات می‌پردازند. برنامه‌هایی غیرمتمرکز که هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند و هیچ‌کس نمی‌تواند در کار آن‌ها تداخل ایجاد کند. اتریوم اولین سیستمی بود که برای تحقق این آرمان پا به عرصه گذاشت.

وب‌سایت رسمی اتریوم آن را اینگونه تعریف می‌کند:

اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند: هیچ‌گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که روی اتریوم اجرا می‌شوند، وجود ندارد.

در ساده ترین جمله، اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. این برنامه‌ها تحت کنترل و نظارت هیچ سازمان و نهادی نخواهند بود و تراکنش‌ها و معاملات روی اتریوم به صورت کاملا مستقل از بانک‌ها یا نهادهای دیگر پولی انجام می‌شوند. ارز دیجیتال این شبکه هم اتر نام دارد و واحد اختصاری آن ETH است.

هر کسی قادر است با استفاده از اتریوم برنامه غیرمتمرکز خود را توسعه دهد. همچنین توسعه دهندگان می‌توانند بدون نیاز به ساخت بلاک چین جدید، با استفاده از اتریوم برای برنامه‌های خود ارز دیجیتال مستقل بسازند که به آن‌ها توکن می‌گویند. در واقع توکن، ارز برنامه‌های غیرمتمرکزی هستند که خودشان بلاک چین خصوصی ندارند و از بلاک چین های دیگر مثل اتریوم استفاده می‌کنند.

تا قبل از پیدایش اتریوم، برنامه‌نویسان بلاک چین برای ساخت ارز دیجیتال خود از ابتدا مجبور به ساخت یک بلاک چین جداگانه بودند اما امروزه بلاک چین اتریوم میزبان هزاران هزار توکن است.

تیم اتریوم دلیل ساخت این شبکه را اینگونه عنوان می‌کنند:

اتریوم ایجاد شد تا ما برای انجام کارهایمان به هیچ بانک، شرکت و نهاد دیگری به جز خودمان نیاز نداشته باشیم.

هدف اتریوم تبدیل شدن به یک کامپیوتر جهانی است. یک کامپیوتر برای همه کارها

تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم

آیا اتریوم شبیه بیت کوین است؟ هم بله هم نه. اتریوم هم مانند بیت کوین می‌تواند به عنوان ارز دیجیتال دسته‌بندی شود، مورد معامله قرار بگیرد و آن را به عنوان روش پرداخت پذیرفت اما اتریوم تفاوت‌های زیادی با بیت کوین دارد.

مانند بیت کوین، اتریوم هم یک بلاک چین توزیع شده عمومی دارد. اگر چه تفاوت های فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهمترین تفاوت، اهداف و قابلیت هاست.

در واقع بیت کوین برای اولین بار با هدف یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیرمتمرکز خلق شد اما اتریوم به دنبال حذف تمرکز از تمام فرایندهاست.

در حالی که بلاک چین بیت کوین برای رهگیری مالکیت پول دیجیتال (بیت کوین) استفاده می‌شود، بلاک چین اتریوم برای اجرای کد برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است.

اتریوم هم مانند بیت کوین مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار یا همان ماینینگ (استخراج) بوده اما قرار است که سمت به اثبات سهام حرکت کند. در اثبات سهام، ماینینگ صورت نمی‌گیرد و افراد بر اساس میزان دارایی خود در شبکه، به تایید تراکنش‌های می‌پردازند و پاداش دریافت می‌کنند.

در حالی که تعداد واحدهای بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است برای اتریوم هنوز سقف مشخصی تعیین نشده است اما احتمالا در ادامه مسیر سقف تعداد کوین تعیین خواهد شد یا حداقل برای آن حد تولید سالانه در نظر گرفته می‌شود تا تورم آن کنترل شود. سرعت تراکنش‌های اتریوم به مراتب سریع‌تر از بیت کوین است و به مراتب کارمزد کمتری نسبت به بیت کوین دارد.

نمی‌توان به طور دقیق گفت که بیت کوین بهتر است یا اتریوم زیرا این دو شبکه اهداف یکسان ندارند و هر کدام کاربرد و ویژگی‌ منحصر به فرد خاص خودش را دارد.

 

 

 

مزایای پلتفرم‌های غیرمتمرکزی مانند اتریوم چیست؟

 

از آنجا که برنامه های غیرمتمرکز در بلاک چین اجرا می شوند، لذا از تمام ویژگی های بلاک چین نیز می توانند استفاده کنند.

غیر قابل تغییر بودن – واسطه ها و افراد ثالث نمی تواند هیچ تغییری در داده ها ایجاد کنند.

غیرقابل دستکاری و نفوذ – برنامه ها بر اساس اجماع شبکه فعالیت می کنند. بنابراین امکان سانسور، نفوذ به شبکه یا حذف داده ها نیست.

امن – بدون نهاد مرکزی و تضمین شده توسط رمزنگاری.

همیشه فعال – برنامه‌های غیرمتمرکز هرگز متوقف نمی شوند و هیچ کس قادر به جلوگیری از فعالیت آن ها نیست.

هر خدمت متمرکزی می تواند توسط اتریوم غیرمتمرکز شود. خدمات بزرگی مثل پرداخت ها، بیمه،‌ رای گیری و بسیاری از خدماتی که اکنون توسط واسطه ها انجام می شوند، با بلاک چین غیرمتمرکز خواهند شد.

با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند اتریوم، شرکت‌ها و خدمات گوناگون می‌توانند اعتمادسازی در کار خود را به حداکثر برسانند و به کسب و کار خود اعتبار ببخشند. در دنیایی که داده‌ها بسیار ارزشمند هستند، تمرکززدایی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود

 

قرارداد هوشمند (smart contract) اتریوم چیست؟

 

ابتدا باید بدانیم یک قرارداد عادی چیست؟

یک قرارداد عادی، توافقی بین دو یا چند شخص است که آن‌ها را به چیزی در آینده متعهد می‌سازد. مثلاً محمد برای استفاده از خانه علی هر ماه به او مبلغی پرداخت می‌کند، که به آن اجاره می‌گویند. یا رضا تضمین می‌کند که در ازای گرفتن مبلغی پول، خسارت‌های احتمالی ماشین سعید در تصادفات را پرداخت کند که به آن بیمه هم می‌گویند.

 

 

آنچه که باعث تفاوت قرارداد معمولی و قرارداد هوشمند می‌شود این است که کدهای کامپیوتری مشکل نیاز به اعتماد را برطرف می‌کنند. به عنوان مثال علی قرارداد بیمه‌ای با شرکت بیمه تنظیم می‌کند که طی آن مبلغ ۵۰۰ دلار به بیمه پرداخت کند و بیمه هم خسارت‌های احتمالی ماشینش را طی یک سال آینده را تضمین کند.

حالا اگر این قرارداد هوشمند باشد، کدها به صورت خودکار شرایط را بررسی می‌کنند مثلاً: آیا علی حق بیمه خود را پرداخت کرده؟ آیا خسارت ماشین علی ثبت شده؟

و در صورت وجود هر کدام از شرایط تصمیم دیگری به صورت خودکار اتخاذ می‌شود; مثلاً قرارداد را لغو یا ادامه می‌دهد.

ویژگی اصلی یک قرارداد هوشمند، اجرای بدون نیاز به اعتماد آن است. شما به افراد شخص ثالث برای اجرای شرایط مختلف یک قرارداد نیازی ندارید. به جای متکی بودن به افرادی که عمدی یا غیرعمدی می‌توانند دچار اشتباه شوند، یک قرارداد هوشمند آنچه را که برایش برنامه‌ریزی شده، کاملاً دقیق و در زمان مناسب اجرا می‌کند.

رای درک بهتر می توان اینگونه آن ها را توصیف کرد: آن ها مانند دستگاه های فروش خودکار فعالیت می کنند. وقتی شما قصد خرید یک نوشابه با استفاده از این دستگاه ها را دارید، پول را به دستگاه وارد می کنید و دستگاه به صورت خودکار پول شما را پردازش می کند و نوشابه را تحویل می دهد.

جدا از مسائل فنی، قرارداد های هوشمند هم تقریبا مانند دستگاه های فوق‌الذکر کار می کنند. بدون نیاز به افراد یا سازمان های واسطه فرایند پرداخت یا اجرای یک قرارداد را پردازش می کنند و در صورت صحیح بودن مفاد قرارداد مشخص شده، فعالیت را انجام می دهند.

آن ها تنها دستورالعمل هایی را که به آن ها داده شده را به طور خودکار اجرا می کنند.

در ابتدا، دارایی ها و شرایط قرارداد، کد گذاری می شوند و در بلاک بلاک چین قرار می گیرند. این قرارداد بین نود های پلتفرم توزیع و چندین بار کپی شده است. بعد از پردازش انجام شد، قرارداد مطابق با شرایط مشخص شده اجرا می شود.

شاید بگویید که هوشمند سازی فرایند ها خیلی وقت است که انجام می‌شود اما تفاوت فرایند قرارداد های هوشمند با فرایند های معمولی در اینترنت، غیرمتمرکز بودن و عدم بازگشت آن است.

مثلا تراکنش های بانکی به صورت هوشمند انجام می گیرند اما مثلا بانک مرکزی میتواند از انجام یک تراکنش جلوگیری کنید. در قرارداد های هوشمند شخص یا نهادی قادر به کنترل یک قرارداد نیست و وقتی مفاد یک قرارداد صحیح باشد، این قرارداد به صورت کاملا خودکار اجرا می شود.

در حالی که تمام بلاک چین ها توانایی پردازش کد را دارند، بیشتر آن ها به شدت محدود هستند. اما بلاک چین اتریوم متفاوت است. اتریوم به جای ارائه مجموعه ای از عملیات های محدود، به توسعه دهندگان اجازه اجرای نرم افزارهای خودکار را روی بلاک چین خود می دهد. بلاک چین اتریوم برای همه کسانی که بتوانند برنامه غیرمتمرکزی ارائه دهند، قابل استفاده است.

 

مروری بر تاریخچه اتریوم تا به اینجا

 

 

خالق اصلی و ایده‌پرداز اتریوم یک نابغه روسی به نام ویتالیک بوترین است. او که اکنون (سال ۲۰۱۹) حدود ۲۴ سال سن دارد، در سال ۲۰۱۳ در حالی که فقط ۱۸ الی ۱۹ سال سن داشت، وایت‌پیپر (گزارش کار شبکه) اتریوم را منتشر کرد.

در همان زمان نزدیک به ۳۰ نفر از توسعه دهندگان مطرح برای بحث و گفتگو پیرامون این موضوع با ویتالیک گرد هم آمدند. بوترین منتظر انتقادات بود و بقیه نیز به اشتباهات اساسی که در مفهوم آن وجود داشت، اشاره می‌کردند. حتی در آن دوران مفهوم اتریوم محوریت بیشتری درباره یک ارز داشت. طی دیدار و مباحثه‌ با افرادی که این ایده را داشتند، گذشت زمان آن را تغییر داد و شکل جدیدی به آن بخشید. پس از اینکه به زبان برنامه‌نویسی مدنظر دست یافتند، هر هفته روش‌های جدیدی برای استفاده از آن به کار می‌بردند. در اواخر ژانویه ۲۰۱۴، تیم پروژه دریافت که ایجاد فضای ذخیره‌سازی فایل در بستری غیرمتمرکز نسبتاً آسان است و مفاهیمی مانند رجیستری نام (Name Registery) را تنها با چندخط کد می‌توان به وجود آورد. با روی هم انباشته‌شدن موارد استفاده‌های جدید، ایده ویتالیک آرام‌آرام تغییر شکل داد و به اتریومی که امروز می‌بینیم، تبدیل شد.

 

اعلان عمومی در سال ۲۰۱۴

در ژانویه سال ۲۰۱۴، به صورت رسمی آغاز به کار توسعه پلتفرم اتریوم اعلام شد. اعضای تیم اولیه توسعه پلتفرم ویتالیک بوترین، میهای آلیسی، آنتونی دی‌لوریو و چارلز هاسکینسون بودند.

تاسیس بنیاد اتریوم در سال ۲۰۱۴

در ژوئن سال ۲۰۱۴ بنیاد غیرانتفاعی اتریوم برای کمک بیشتر در توسعه پلتفرم تاسیس شد. مقر این بنیاد هم‌اکنون در کشور سوئیس است.

جمع‌سپاری و جذب سرمایه در سال ۲۰۱۴

در ماه‌های ژوئن و آگوست ۲۰۱۴، در طول فروش جمعی که اتر در ازای بیت کوین فروخته شد، تیم اتریوم بیش از ۳۱,۰۰۰ بیت کوین از جامعه ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرد. ارزش آن بیت کوین‌ها در آن زمان چیزی نزدیک به ۱۸ میلیون دلار بود. در زمان فروش جمعی بیت کوین در محدوده ۶۵۰ دلار معامله می‌شد، اما پس از گذشت زمان قیمت بیت کوین سقوط شدیدی تجربه کرد و تیم پروژه باید با زیان از دست دادن میلیون‌ها دلار روبرو می‌شد.

راه‌اندازی شبکه آزمایشی اتریوم در سال ۲۰۱۵

المپیک (Olympic) نام شبکه آزمایشی اتریوم بود که در ماه مه ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. بسیاری از کاربران تاریخ انتشار اتریوم را به انتشار المپیک نسبت می‌دهند. این شبکه اجازه آشنایی توسعه دهندگان با پلتفرم را می‌داد.

پیاده‌سازی هارد فورک فرانتیر (Frontier) در سال ۲۰۱۸

روند توسعه اتریوم به چهار مرحله تقسیم شد تا توسعه دهندگان بتوانند خود را با آن وفق دهند. فرانتیر (Frontier) اولین مرحله از این روند توسعه شبکه بود و اساس کلی اتریوم در آن ارائه شد. در این نسخه کاربران می‌توانستند اتریوم خرید و فروش کنند، به استخراج اتریوم بپردازند و قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند. فرانتیر رسما در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ منتشر شد.

پیاده‌سازی هارد فورک هوم‌استد (Homestead) در سال ۲۰۱۵

هوم‌استد اولین نسخه پایدار از اتریوم است که در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۶ روی بلاک شماره ۱,۱۵۰,۰۰۰ پیاده‌سازی شد. در هارد فورک هوم‌استد تضمین شد که شبکه اتریوم واقعا امن است و یک‌سری به‌روزرسانی‌های کلی روی آن اعمال شد.

هک دائو (DAO Hack) و پیدایش اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۱۶

یکی از ویژگی‌های جالب بلاک چین‌ها، سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAOs) است. به بیان ساده یک DAO قرارداد هوشمندی است که با آن‌ می‌توان یک فرایند سیستماتیک را به طور خودکار و بدون واسطه‌ها انجام داد. برای ساخت DAO ابتدا گروهی از برنامه‌نویسان با کدهایشان مشخص می‌کنند که سازمان چگونه باید کار کند. زمانی که قرارداد هوشمند اجرا شد مردم می‌توانند با خرید توکن‌ها که نشان دهنده سهام آن‌ها در سازمان است، در تعیین سرنوشت آن نقش داشته باشند. قرارداد هوشمند DAO شامل کدی است که چگونگی تصمیم‌گیری در آن را مدیریت می‌کند و توکن DAO ارز دیجیتال یا نرم‌افزاری است که به کاربران DAO اجازه رای دادن می‌دهد. به نوعی بیت کوین را می‌توان اولین DAO موجود دانست زیرا کاربران قادر خواهند بود در این شبکه به تایید تراکنش‌ها رای بدهند.

یک استارتاپ آلمانی به اسم Slock.it، یک قرارداد هوشمند DAO روی شبکه اتریوم ساخت که مردم را قادر می‌ساخت دارایی خود را به صورت غیرمتمرکز به اشتراک بگذارند. این پروژه وقتی به مرحله‌ی فروش توکن رسید، تبدیل به موفق‌ترین کمپین جمع‌آوری سرمایه اولیه دنیا شد و توانست ۱۵۰ میلیون دلار جذب کند.

کد پایه‌ی DAO، عالی نبود؛ ضمن اینکه متن باز بوده و برای همه قابل رویت بود. در ۱۷ ژوئن، یک هکر ناشناس و یا گروهی از هکرها، باگی در سیستم پیدا کرده و شروع به جمع‌آوری پول از DAO و انتقال آن به یک DAO کپی کردند. پیش از اینکه جلوی او گرفته شود، ۵۰ میلیون دلار اتر دزدیده شد.

با وجود اینکه تنها یک باگ در کد موجب این از دست رفتن سرمایه شد، شهرت اتریوم و مفهوم DAO زیر سوال رفت. با انتشار این خبر عده کثیری از افراد در جامعه اتریوم تصمیم به ایجاد نوعی هارد فورک گرفتند تا به این وسیله اعتبار از دست‌رفته را بازگردانند.

هارد فورک، شکاف و انشعابی در بلاک چین یک ارز دیجیتال است که به طور کلی قوانین یک ارز را تغییر میدهد و بلاک چین جدیدی به وجود می‌آید. یک هارد فورک به‌نوعی جدا شدن یک رویکرد توسط اعضای یک جامعه است که تصمیم می‌گیرند، دیگر پروتکل‌های قبلی را در همان بلاک چین دنبال کنند. به‌عبارت‌دیگر یک نسخه جدید از بلاک چین قبلی، هارد فورک نام دارد.

بدین ترتیب در بلاک ۱۹۲۰۰۰۰، یک هارد فورک برای اتریوم اتفاق افتاد. تا بدین‌وسیله بتوان سرمایه‌های از دست رفته سرمایه گذاران را به جیبشان بازگردانند.

به سبب این هارد فورک، شبکه اتریوم جدیدی به وجود آمد و شبکه قبلی اتریوم کلاسیک نام گرفت

پیاده‌سازی تنجرین ویسل (Tangerine Whistle) در سال ۲۰۱۶

در تنجرین ویسل مفهوم گس (Gas) و بالا پایین شدن آن، برای پرداخت کارمزدها و هزینه‌های شبکه مطرح شد. همچنین توسعه دهندگان با بالا بردن هزینه برخی از فعالیت‌های سنگین، توانستند با حملات دیداس (DDoS) به طرز فوق‌العاده‌ای مقابله کنند. این به‌روزرسانی در بلاک شماره ۲,۴۶۳,۰۰۰ مصادف با ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ انجام شد.

پیاده‌سازی اسپیریوس دراگون (Spurious Dragon) در سال ۲۰۱۶

اسپریوس دراگون دومین فورک اتریوم برای مقابله با حملات دیداس بود. در این هارد فورک که ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ پیاده‌سازی شد، آسیب‌پذیری شبکه اتریوم در مقابل حملات دیداس تقریبا به صفر رسید.

رویدادهای پیش‌روی اتریوم

پیاده‌سازی هارد فورک متروپلیس (بیزانس و قسطنطنیه) در سال ۲۰۱۹

هارد فورک متروپلیس به دو هارد فورک بیزانس و قسطنطنیه تقسیم می‌شود اما اصلی‌ترین بخش، قسطنطنیه است.

هارد فورک بیزانس (byzantium) که در اکتبر سال ۲۰۱۷ اجرا شد، با ۹ تغییر روی پلتفرم اتریوم همراه بود و سختی شبکه اتریوم را کاهش داد. همچنین راه برای پیاده‌سازی قسطنطنیه و تکمیل متروپلیس باز کرد.

هارد فورک قسطنطنیه (کُنستانتینوپول – Constantinople) مهمترین هارد فورک اتریوم طی سال‌های گذشته خواهد بود که بعد از چند بار تعویق، قرار است نهایتا در ۲۷ فوریه ۲۰۱۹ پیاده‌سازی شود. این به‌روزرسانی برای شبکه اتریوم و توسعه دهندگانی که قصد کوچ کردن از الگوریتم اثبات کار (ماینینگ) به اثبات سهام را دارند، قدم بزرگی خواهد بود. در این به‌روز‌رسانی بزرگ که در نقشه راه اتریوم تعریف شده است، علاوه بر بهبود شبکه، پاداش بلاک از ۳ به ۲ کم خواهد شد و بمب سختی اتریوم به تاخیر خواهد افتاد.

به طورکلی پس از پیاده‌سازی قسطنطنیه و تکمیل هاردفورک مترو پلیس بهبودها و تغییرات زیر در شبکه اتریوم حاصل خواهد شد:

  • بهبود حریم خصوصی تراکنش‌ها
  • بهبود امنیت قراردادهای هوشمند
  • به تاخیر انداختن بمب سختی اتریوم
  • کاهش پاداش استخراج اتریوم

پیاده‌سازی هارد فورک سرینتی (Serinity) یا همان اتریوم ۲.۰۰ در زمان نامعلوم

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در کنفرانس Devcon4 که ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸، در شهر پراگ برگزار شد، از نقشه راه نسخه دوم اتریوم (Ethereum 2.0) رونمایی کرد و آن را یکپارچه خواند.

اتریوم ۲ نسخه‌ای کاملا متفاوت از اتریوم فعلی خواهد بود. این نسخه از اتریوم شامل کسپر (Casper) برای رفتن به اثبات سهام، شاردینگ (Sharding) برای مقیاس پذیری (تراکنش‌های سریع و ارزان) و ای‌وازم (eWASM) برای بهبود ماشین مجازی اتریوم و در نتیجه بهبود شبکه است. اتریوم ۲ در واقع همان مرحله سرینتی (Serinity) است که در نقشه راه اولیه اتریوم تعریف شده بود.

 

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، اتریوم پلتفرمی برای اجرای قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که توسط برنامه‌نویسان نوشته می‌شوند و به صورت غیرمتمرکز و بدون توقف، یک فرایند را به صورت هوشمند انجام می‌دهند. زبانی که با آن قراردادهای هوشمند را می‌نویسند، زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) است.

قراردادهای هوشمند روی بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. اتریوم مانند بیت کوین، بلاک چین مخصوص خودش را دارد. مثل بیت کوین، در اتریوم هم شاهد یک بلاک چین عمومی هستیم یعنی همه اعضای شبکه اتریوم در تایید تراکنش‌ها نقش دارند.

دفترکل بلاک چین روی کامپیوترهای هر کسی که به شبکه متصل شود، نگهداری می‌شود با این تفاوت که در بیت کوین فقط تاریخچه تراکنش‌ها ذخیره می‌شود اما در اتریوم نودها از وضعیت قراردادهای هوشمند هم نگهداری می‌کنند. نودها همچنین چیزی به نام ماشین مجازی هم اجرا می‌کنند.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم (EVM)، یک نرم افزار کاملا تورینگ است و روی شبکه نودهای اتریوم اجرا می‌شود. این سیستم صرف نظر از زبان برنامه نویسی، به هر میزان که کاربر بخواهد زمان و حافظه در اختیارش قرار می دهد. ماشین مجازی اتریوم روند ایجاد برنامه های بلاک چینی را بسیار آسان تر و کارآمد تر از همیشه می‌کند. به جای اینکه برای هر برنامه یک بلاک چین ایجاد کنید می توانید از بلاک چین اتریوم برای هزاران برنامه استفاده کنید.

اتر چیست؟

اتر (Ether) نام ارز دیجیتال اصلی شبکه اتریوم است. یکی از کاربردهای اتر استفاده به عنوان دارایی و انجام پرداخت‌های آنلاین می‌باشد اما هدف اصلی از ساخت این ارز ایجاد انگیزه برای فعالیت شبکه بوده است. مثل بنزین که سوخت خودروهاست، اتر هم سوخت شبکه اتریوم است و اگر نباشد هیچ‌انگیزه‌ای برای فعالیت شبکه وجود نخواهد داشت.

هزینه‌های شبکه مثل کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از اتر پرداخت می‌شود و ماینرها در ازای ساخت بلاک به عنوان پاداش اتر دریافت می‌کنند. اتر دارای ارزش بوده و در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

 

قیمت اتریوم

در سال ۲۰۱۷، سال شکوفایی ارزهای دیجیتال، قیمت اتریوم ۱۰,۰۰۰ درصد رشد داشت. بله درست است یعنی ۱۰۱ برابر. یعنی ۱۰۰ دلار در ابتدای ۲۰۱۷، و برداشت ۱۰,۰۰۰ دلار در انتهای ۲۰۱۷. اتفاقی که شاید هر قرن یکبار رخ دهد. در سال ۲۰۱۶ ارزش هر اتر کمتر از یک دلار بود.

 

 

پس از ژانویه ۲۰۱۸، قیمت اتریوم به روند نزولی شدیدی افتاد و امروز (۲۷ بهمن) که در حال نگارش این مقاله هستیم، اتریوم از بالاترین قیمتش در ۱۵۰۰ دلار، بیش از ۸۹ درصد سقوط کرده است. ارزش کل این ارز دیجیتال در اوایل سال ۲۰۱۷ به شدت به بیت کوین نزدیک شد و حتی برخی پیش‌بینی می‌کردند که این ارز دیجیتال بتواند در جدول ارزها از بیت کوین عبور کند.

هم‌اکنون هر واحد اتریوم با قیمت حدود ۱۲۰ دلار معامله می‌شود. این رقم نشان دهنده این است که اگر اتریوم دوباره بتواند به بالاترین قیمت قبلی خود یعنی ۱۵۰۰ دلار برسد، حدود ۱۵ برابر رشد کرده است.

اتر یک ارز کاربردی است. بدیهی ست که هر چقدر کاربرد و پذیرش آن بیشتر شود، قیمت هم افزایش خواهد یافت. از اتریوم می توان برای هوشمند سازی فرایندها نهایت استفاده را برد. هر میزان که قراردادهای هوشمند اتریوم بیشتر مورد پذیرش نهادها قرار بگیرند، محبوبیت و کاربرد بیشتر و در نتیجه قیمت هم افزایش خواهد یافت.

 

کیف پول‌های اتریوم

 

 

برای ذخیره اتریوم نیاز به نرم افزارهایی به اسم کیف پول یا Wallet دارید. شما می توانید این کیف پول ها را روی کامپیوتر یا موبایل خود داشته باشید. هر کیف پول اتریوم شامل یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی است.

آدرس کیف پول مانند شماره حساب شماست و می‌توانید مثلا برای دریافت اتریوم آن را در اختیار دوستتان قراردهید. کلید خصوصی یا همان Private Key به معنای تمام کیف پول شماست و نباید به هیچ وجه آن را در اختیار کسی قراردهید. با استفاده از کلید خصوصی کیف پول می توانید به مبالغ داخل کیف پول دسترسی کامل داشته باشید.

 

مشهورترین و امن‌ترین کیف پول‌های اتریوم

 

کیف پول رسمی اتریوم یا همان میست (Mist)

 

این کیف پول رسمی اتریوم است. وقتی Mist را نصب می‌کنید، باید تمام بلاک چین اتریوم را دانلود کنید و با نودها همگام شوید. استفاده از میست برای تازه‌کاران پیشنهاد نمی‌شود زیرا اجرای آن نیاز به دانلود کل داده‌های بلاک چین و مشخصات سخت‌افزاری مناسب دارد. برای دریافت میست می‌توانید به سایت رسمی اتریوم مراجعه کنید.

 

کیف پول MyEtherWallet

 

مای‌اترولت (MyEtherWallet) پرکاربردترین کیف پول اتریوم است. این پلتفرم تحت وب‌ بوده اما امنیت آن تضمین شده است زیر شما روی کلید خصوصی اتریوم از طریق سیستم خود، کنترل خواهید داشت. این برنامه با کد متن باز بوده و سرور آن توسط هیچ شخص سومی کنترل نمی شود و به شما اجازه نوشتن و دسترسی به قراردادهای هوشمند را می‌دهد. همچنین می‌توانید از طریق این مرورگر با دسترسی به Trezor یا Ledger Nano S به موجودی خود دسترسی پیدا کنید یا کیف پول کاغذی بسازید.

 

 

کیف پول سخت افزاری LEDGER NANO S

 

این کیف پول یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره اتریوم است. کلید خصوصی اتریوم بصورت آفلاین روی این دستگاه ذخیره می‌شود. بهترین چیز در مورد Ledger Nano S این است که همراه یک نمایشگر OLED عرضه می‌شود که به شما امکان کنترل تراکنش ها را می‌دهد. امنیت دستگاه به قدری بالا است که حتی شما می‌توانید آن را روی یک کامپیوتر هک شده نیز استفاده نمایید.

 

کیف پول سخت افزاری TREZOR

 

 

 

ترزور (TREZOR) کیف پولی سخت افزاری است که در آگوست سال ۲۰۱۴ برای بیت کوین عرضه شد. ترزور را می‌توان اولین کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین دانست. این کیف پول در عین قابلیت‌های امنیتی یک کیف پول سرد ، راحتی استفاده را نیز، درست به‌مانند کیف پول‌های داغ، به ارمغان می‌آورد. با تهیه این کیف پول می‌توانید علاوه بر بیت کوین و اتریوم چندین ارز دیجیتال دیگر را هم به صورت امن ذخیره کنید.

 

خرید اتریوم

 

از طریق سایت‌های داخلی می‌توان اتریوم را به صورت مستقیم با ریال خریداری کرد. اما با این حال بیشتر سایت‌های داخلی در حال حاضر فقط بیت کوین می‌فروشند. همچنین باید توجه کنید که در صورت موجود بودن اتر در این سایت‌ها، حتما باید از معتبر بودن سایت اطمینان حاصل کنید.

 

منبع:

ارز دیجیتال


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

SEC در آستانه طبقه‌بندی اتر به عنوان اوراق بهادار: تحولی بزرگ در انتظار اتریوم!

SEC در آستانه طبقه‌بندی اتر به عنوان اوراق بهادار: تحولی بزرگ در انتظار اتریوم!

پافشاری گری‌اسکیل: آیا دروازه‌های تایید ETF اسپات اتریوم به روی سرمایه‌گذاران گشوده خواهد شد؟

پافشاری گری‌اسکیل: آیا دروازه‌های تایید ETF اسپات اتریوم به روی سرمایه‌گذاران گشوده خواهد شد؟

QCP Capital هشدار می‌دهد: آیا ارتقای دنکن به اصلاح قیمت اتریوم منجر می‌شود؟

QCP Capital هشدار می‌دهد: آیا ارتقای دنکن به اصلاح قیمت اتریوم منجر می‌شود؟

اتریوم در مسیر شکوه: پیش‌بینی رسیدن به قله ۵۲۰۰ دلاری!

اتریوم در مسیر شکوه: پیش‌بینی رسیدن به قله ۵۲۰۰ دلاری!


تحلیل کاربران

ترجمه فارسی

samadjoodi

17/فروردین/1399

خیلی عالیست با توجه به اینکه اطلاعات عمومی مان از ارز های دیجیتالی خیلی پایین هست با ترجمه به زبان فارسی به دنیای دیجیتال باید نگاه مثبتی داشته باشیم وضمنا ای کاش ویدئوها هم ترجمه میشدند

30

نتیجه گیری آمارها و پیش بینی آینده برای اتریوم

nasibiz

21/شهریور/1399

اتریوم این رمز ارز فوق العاده از جمله ارزهایی می‌باشد که این روزها هر چقدر از آن خرید کنیم ضرر نکرده ایم چرا کهدر آینده شاید افزایش چشم گیر قیمت آن هستیم در این راستا آمارها هم ما را امیدوار میکند

20

اتر

rezasyamy

22/آبان/1400

التهانخاوتبللدلللنفبتعبباتنخلدتخعوحهانخعلاحهلدنحهبرنحهبر کخهل کخعلاهخثحسحسححثحثحسحثنثنثمصججصجصحثحثحثحثحثحسححسحسحس

16

پیشرفت

absama

21/آذر/1400

جای پیشرفت داره آینده داره ، نسل جدید و بسیار حرفه ای ، مطمئن باشید ده سال بعد در اوج قرار میگیره ، بالاتر از همه شون

4

اتریوم

09192110430

20/اردیبهشت/1400

این ارز دوستداشتنی دومین التکوین بازار رمز ارزها بر پایه بلاک چین ایت که طرفداران خودش رو داره روزی فرامیرسد که تمامی خرید و فروش ها با اتریوم انجام شود .

12

اتریوم

a2909

08/آبان/1399

معتبر ترین و بهترین ارز برای تجارت بعد بیت کوین،اتریوم هستش و واقعا به همه پیشنهاد میکنم اتریوم بگیرند اگه خوب بود لایک کن لطفا

26

k1

k1farivari

20/دی/1399

به نظر من اتریوم و بیت کوین میتونن در دراز مدت محل سرمایه گذاری خوبی باشن پس باید با برنامه ریزی و پیگیری لازم از هردو بهره برد

16

آینده اتریوم

Roozbeh9277

12/فروردین/1399

مسلما با افزایش ارایه قراردادهای هوشمند روی بلاک چین اتریوم و استقبال کاربران دوباره ارزش سهام اتریوم به روال سابق برمیگرده ولی این مستلزم گذر زمان هست البته به نظر خیلی از مفسران اقتصادی خالق اتریوم برای اینکه دوباره با کاهش ارزش سهام روبرو نشه و بتونه اتریوم رو به دوران اوجش برگردونه بهتره محدودیتی در سقف ارایه سهام اتریوم قائل بشه .

34

اتریوم یا بیت کوین؟

Mahdi13591359

17/اردیبهشت/1399

بنظر برای سرمایه گذاری کوتاه مدت مخصوصا توی ایران بیت کوین مناسب تر وقابل اطمینان تر هست و فروش آن نیز بسیار راحتر از دیگر ارزدیجیتال های دیگر هست

33

اتریم و بیت کوین

[email protected]

22/آذر/1400

برخلاف بیت کوین، هیچ منبع ثابتی برای اتر وجود ندارد، به این معنی که مقیاس‌پذیرتر از سایر گزینه‌های رمزنگاری است. این تنها یکی از دلایلی است که بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند اتریوم در نهایت بهتر از بیت‌کوین عمل خواهد کرد.

6

مطالب جالب بود

shahram64

08/فروردین/1399

مطالب خیلی خوبی بود سعی شود مطالب به روز شود تا کاربران گرامی و عزیز با اطلاعات بیشتر و بهتری بتوانند تصمیم گیری کنند

36

خصوصیات اتریوم

sami1400

14/دی/1401

شبکه اتریوم امنیت مناسبی دارد که این امنیت مناسب را می توان به عنوان یکی از ویزگی های این شبکه در نظر گرفت.کسی نمی تواند فعالیت در این شبکه را متوقف کند.برای ذخیره سازی ارز دیجیتال این شبکه، کیف پول های زیادی وجود دارد و بیشتر کیف پول ها از آن پشتیبانی می کنند.

4

اتریوم

[email protected]

21/فروردین/1400

واقعا ارز عالی هستش و هر موقع سهامشو خریدم یروز نشده افت قیمت بده بهم و همیشه با افزایش قیمت راضییم کرده و دوبرابر روش سرمایه گزاری کردم

8

اتریوم

[email protected]

17/شهریور/1400

می تونم بگم اتریوم بعداز بیت کوین بهترین هست اگه باصبر و حوصله نگه داریم میشه پول خوبی کسب کرد. حتی اتریوم می‌تونه با بیت کوین برابری کنه یا حتی بهتر از اون باشه

12

انحصار دولتها

vahidsr

15/فروردین/1399

فلسفه به وجود آمدن ارزهای دیجیتال شکستن انحصار دولت ها در بازارهای پولی و سرمایه بوده است که با پا به عرصه گذاشتن اتر و بیت کویین این امر به خوبی مدیریت شده است

33

اتریوم

[email protected]

09/بهمن/1399

اتریوم از نظر اهمیت و سرمایه گذرای دومین ارز دیجتالی میباشد که مورد تاید مرد و محبوب میباشد اگر نظر سرمایه گذاری بر ارز دیجتالی دارید پیشنهاد میکنم اتریوم رو خریداری کنید

21

اتریوم

NakaMosa

16/دی/1400

برای نگهداری چندان چیزی نیست، چون هیچ وقت رشدی چشمگیری نخواهد کرد، به دلیل سقف مشخص ندارد مثل بیت کوین که مقدارش ۲۱ میلیون است.

10

فکر

ileya

07/اسفند/1399

اگر ما هم همت کنیم می توانیم اتریوم های متفاوت بسازیم همه چیز از فکر کردن میاد مثلا این آقا تو شرایط سخت برای زندگیش کار و تلاش کرده

17

.

omid_p_78

23/اسفند/1399

اتریوم به عنوان یکی از شناخته ترین ارزهای دیجیتال راه فراوانی پیش رو دارد تا بتواند به ارزش بالایی برسد و همچنین کسانی که بخواهند سرمایه گذاری کنن و اینده ی خویی داشته باشند خرید اتریوم بسیار عالی هستش

8

اتریوم

ppppyyyy2

11/فروردین/1399

ارز دیجیتالی بنام اتریوم همانند بیت کوین ب فروش میرسد قیمت ان کمتر از بیت کوین میباشد وقابل فردش میباشد

31

علت نوسانات

janjan

13/فروردین/1399

خیلی جالب بود ولی در قسمتی که گفته شده بود قیمت در سال ۲۰۱۶ یک دلار و در سال ۲۰۱۷ به بالاترین رشد خود رسید و دوباره سقوط شدیدی داشت ولی علت این افزایش و کاهش خیلی خوب مطرح نشد

28

اتریوم‌‌ رقیب بایننس کوین

[email protected]

27/مرداد/1401

درحالی‌که دو رقیبی هستندکه می خواهند از هم سبقت بگیرند.بایننس بادارابودن صرافی کازمزد خریداران بایننس تخفیف می‌دهد متاسفانه باتمام اعتباری که دارد در سال ۲۰۱۹مورد هدف هکر ها قرار گرفته اما اتریوم‌ برخلاف بایننس کارمزد بالای ترکنشی که دارد و دارای امنیت نفوذ ناپذیر تبدیل شده است به بهترین ارزی که از خریدش پشیمانی نداشتم وندارم.

1

اتریوم

09380100885

19/فروردین/1401

میدونید اتریوم مثل چی میمونه مثل بیمه عمر هر که اتریوم داشته باشد یا بخرد مثل اینکه خودشو بیمه عمر کرده

5

نابغه روسی

elnazyazdani

06/اسفند/1399

نابغه ی روسی و خالق اتریوم را واقعا تحسین میکنم خیلی از همین نوابغ درکشور خودمان ایران هم کم نیستند ....اتریوم مقوله ی جالبیه...خواندن این متنو به دوستانم پیشنهاد میکنم

16

اتریم

aliaskaria

02/اسفند/1399

از انجایی که اتریم دویم ارز دیجیتال بازار است میتوان روی ان برای اینده حساب باز کرد چون همان گونه که میدانید ارز اینده جهان ارز دیجیتال است

13

اتریوم

zahed99

15/اردیبهشت/1399

این ارز مانند بیت کوین هستش طرفداران زیادی پیداکرده و ظاهراً احتمال دارد طی چندسال آینده این ارزازبیت کوین جلوبزندزیاده

37

اتریوم رمز ارزی آینده دار

nasibiz

21/شهریور/1399

اتریوم در سال 2020باپیشرفت خوبی همراه بوده و امید است در اینده در صورت کنترل تورم آن قیمتش حتی تا ده هزار دلار برسد

33

اتریوم

_blackking_80

05/اسفند/1398

قطعا اتریوم نمیتونه جایگزین بیت کوین باشه چون بیت کوین بین همه ارز های دیجیتالی شناخته شده تر و با سابقه تره و حتی مردم عادی هم یه شناخت نسبی از اون دارند

48

اتریوم

aiy man.s 95

26/اردیبهشت/1399

بعداز ارز بیت کوین دومین وسرشناس ترین بتظر من اتریوم هستش که درسته یه مدت کاهش قیمت داشته ولی الانه رو به رشد هست وقیمتش مناسب هست

33

اتریوم

rostamiy

06/اسفند/1399

اتریومم مثل بیت کوین طریقه ماینرش میباشد ک با دستگاه استخراج میشود فروش ان به راحتی انجام حمل ان با دستگاه و با کیف پول میسر است

16

قیمت اتریوم

M123321h

17/مرداد/1400

به نظر من قیمت بصورت شارپی بالا میره و بازم به همون مقدار پایین میاد وفقط استفاده اونا یه یسری از افراد مشخص میبرن ما هم نظاره گریم خوش باشین

23

اتریوم

mehrdad32

24/فروردین/1399

از لایق بودن این ارز دیجتال این است که الان(زمان تایپ این تحلیل) دومین ارز برتر جهان است با اینکه فاصله ی جالب توجهی با بیت کوین دارد اما باز هم قدرتمند است

41

آشنایی با اتریوم

vahid89

02/اسفند/1398

اینجور که مشخصه اتریوم میتونه اینده درخشانی در بین ارزای دیجیتال داشته باشه حالا شاید قیمتش به بیت کوین نرسه ولی مسلما پیشرفت زیادی در انتظار داره.

37

تحلیل

jalalnajafi65

11/اردیبهشت/1399

هیجان فقط دو هفته قبل از هاوینگ سوم بیت کوین ادامه دارد، که تورم را به 1.8 درصد کاهش می دهد و میزان عرضه بیت کوین های جدید را نصف می کند.

32

اتر ارز قدرتمند

ShahramCoingram

28/اسفند/1398

با توجه به داده ها و تحلیل به عمل آمده یک ارز قوی خواهد بود و آینده قوی دارد. اتر با پوشش و امنیت روز افزون میتواند سایر ارز های دیجیتال در خودشجای بده

39

اتریوم

aliasghar7777

17/فروردین/1399

بعید است در کشور بسته از لحاظ سیاسیت واطلاعات صحبت از دنیای بدون واسطه بیان بشود. درحالی ک می دانیم سازنده اتریوم یک جوان نپخته وکار کشته در موارد سیاسی اقتصادی است تمام وقتش را با کامپیوتر واینترنت وقت گذاشته است. ایا بنظرشما دم خروس رانشان می دهد. یا باید ب قسم ها وصحبت هایشان باور داشته باشیم.

41

اتریوم

saba150

01/اردیبهشت/1399

اتریوم هدف گزاری و ابعاد کاری وسیعتری نسبت به بیت کوین داره و با توجه به قیمت و سقف عرضه بزودی جایگزین بیت کوین می شه

26

تبادل نظر شخصی

mdinar82

02/دی/1400

طبق فرمایشات دوستان هموطن و گرانقدرم منم به تضمین یقین وساطت قلبی شخص خودم با حرص قاطی از عمق وجود ک این ارز دومین آرزوست آینده دار و فل حال با سبکی بالا در رده بروزترین رستاخیز هنر انسان در زیستن و آداب معاشرت همین و خلاص

13

اتریوم

hamidrz77

17/دی/1400

اتریوم اولین سیستمی بود که مبادله داراییها را بدون واسطه انجام میده. و از امنیت بالایی بر خورداره. با ریزش ارزهای دیجیتالی ارز اتریوم هم ریزش کرد ولی آینده روشنی پیش رو داره

8

کسب درآمد

mhdkhodabakhsh

19/خرداد/1399

اتریوم هم برای کسب درآمد خیلی عالیه. به نظر میاد در آینده ای نزدیک بتونه جایگاه خیلی بهتری رو پیدا کنه

33

اتریوم

e_rahimi

02/آبان/1399

اتریوم هم مانند بیت کوین ارزهای دیجیتال است که میتوان روی آن سرمایه گذاری کرد و به توجه بیشتری نیاز دارد

21

اتریوم

jalalnajafi65

30/فروردین/1399

اتریوم یکی از بهترین و امن ترین ارزهای دیجیتال هست که در اینده خیلی بیشتر میتونه رشد کنه و رقیب جدی برای بیت کوین باشه

29

اتریوم حقیقت های باورنکردنی

imanmozaffari

21/شهریور/1398

بعید است در یک کشور کاملا بسته از لحاظ اطلاعات و سیاست صحبت از دنیای بدون واسطه بیان شود. در حالی که میدانیم سازنده اتریوم یک جوان نه آنچنان پخته و کار کشته در موارد سیاسی و اقتصادی است. فقط تمام وقتش را با کامپیوتر و اینترنت سر و کار داشته است ! آیا بنظر شما دم خروس را نشان می‌دهد یا باید به قسم ها و صحبت‌ هایشان باور داشته باشیم !؟

44

اتریوم محبوب

farhad1366431

08/تیر/1400

اتریوم آینده درخشانی دارد و محبوب مردم میباشد ودراینده نزدیک بسیارصعودی خواهدشدپس بهتراست اتریوم ذخیره کنیم

13

بیت کوین ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که ت

alikhazaee72

07/شهریور/1401

اما جدا از بحث بیت کوین‌های رایگان که به هیچ وجه نقطه شروع جالبی برای آشنا شدن با چنین پدیده بزرگی نیست، در این مطلب قرار است این انقلاب پولی و تکنولوژیکی را بشکافیم و آن را از هر نظر مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به سوالاتی که از این ارز دیجیتال در ذهن دارید، پاسخ دهیم.

4

اتریوم

sajad007

22/مهر/1398

با تمام معنا میتوانم بگم که در سال های بعدی ایندی نچندان دور اتریوم رقیب بیتکوین میشود اگه هم نتوانست به بیتکوین غلبه کند شک نکنید نفر دوم لیست ارز های دیجیتالی می‌شود

44

علت

moneme

07/آذر/1399

باورش خیلی سخت است ولی چ کنیم ک باید باز با اون جوانی که ساخته اش سر و کار داشته باشیم و از این رو هم چیزای زیادی هس

20

اتریوم

nzzm

20/فروردین/1400

اتریوم یکی از امن ترین ارزهای دیجیتالی است که دومین ارز دیجیتالی به حساب میاد و برای کسب کار خوبه و در اینده نه چندان دور جایگاه بهتری را پیدا خواهد کرد.

15

اتریوم

Khodarhm60

10/اردیبهشت/1401

اتریوم اولین ارز دیجیتالی بود که بدون واسطه مبادله میشد با ریزش قیمت ارز دیجتال اتریوم هم ریزش کرد ولی مطمن باشید آینده روشنی داره

4

اتریوم

Foadketabi11499

20/فروردین/1400

واقعا به نظر من سرمایه گذاری رو ارزهای دیجیتال به خصوص اتریوم باعث ضرر نمیشه بلکه در آینده شایدم نزدیک خیلی سود عاید شود چون واقعا این دنیای مدرن باید از نقل وانتقالات مدرن هم استفاده کند

20

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.