coingram
کوینگرام

نوسان

قیمت

نام ارز

0.2%

67,065 $

3,856,237,500 تومان

Bitcoin

Bitcoin

btc

0.3%

3,110 $

178,812,350 تومان

Ethereum

Ethereum

eth

0%

1 $

57,500 تومان

Tether

Tether

usdt

0.2%

578.9 $

33,283,875 تومان

Binance Coin

Binance Coin

bnb

0.4%

173.39 $

9,969,925 تومان

Solana

Solana

sol

0%

1 $

57,500 تومان

USD Coin

USD Coin

usdc

0.4%

3,107 $

178,672,050 تومان

Staked Ether

Staked Ether

steth

0.5%

0.5201 $

29,906 تومان

XRP

XRP

xrp

1.1%

6.48 $

372,600 تومان

TonCoin

TonCoin

ton

0.6%

0.1538 $

8,844 تومان

Dogecoin

Dogecoin

doge

دو سناریو برای آینده اقتصاد ایران

03/دی/1399
افزودن به نشان شده ها
دو سناریو برای آینده اقتصاد ایران
اقتصاد
اخبار داخلی
بازار ایران
2737
3 دقیقه

تحلیل‌های متفاوتی در مورد آینده اقتصاد ایران مطرح می‌شود، برخی‌ها نسبت به آینده بدبین هستند و گروهی هم سعی می‌کنند به آینده و فضای اقتصادی که ایران انتظار آن را می‌کشد، خوشبین باشند.

اگر بخواهیم به وضعیت امروز اقتصاد ایران در یک نما بپردازیم، عبارت است از تورم دورقمی و بالاتر از میانگین تورم بلندمدت ایران، چرا که نرخ تورم بلندمدت ایران عددی در حدود ۲۰ درصد و میانگین تورم ۹ ماهه ۳۰ درصد است. پس تورم کشور ۵۰ درصد بیش از میانگین بلندمدت است.

همچنین نرخ بیکاری دورقمی است با این تفاوت که جمعیت فعال کم شده است. دلایل آن هم به موضوعات اقتصادی برمی‌گردد. از سویی رشد اقتصادی منفی است؛ به دلیل اینکه در شرایط تحریم و کرونا نتوانسته‌ایم نسبت به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران اقدام کنیم. از طرفی باید عنوان کرد که خوشبختانه رشد اقتصادی در نیمه اول سال‌جاری مثبت بوده که البته این موضوع به روایت بانک مرکزی است و مرکز آمار عددی را اعلام نکرده است.

اگر فرض کنیم که روایت بانک مرکزی درست باشد، عدد رشد اقتصادی خیلی کمتر از میانگین رشد اقتصادی بلندمدت ۴ درصد ایران است. اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، یعنی افق و چشم‌انداز اقتصادی مثبت نباشد، طبیعی است همچنان که دولت و مجلس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که حدود ۵۰ درصد مردم ایران با عناوین مختلف یارانه بگیرند؛ ادامه روند فعلی یعنی اینکه در آینده باید به جمعیت یارانه‌بگیر اضافه شود. این امر با توجه به شاخص‌های پولی، سرمایه‌گذاری، تجارت و یا بازرگانی کشور است.

اما سناریوی دیگری را که می‌توان دید و یا پیش‌بینی کرد، این است که دو تکانه‌ای که منجر به وضعیت کنونی اقتصاد ایران شده، حل شود. بر این اساس یک تکانه تحریم‌ها است که ایران را از ده‌ها میلیارد دلار درآمدهای نفتی محروم کرده و تکانه دوم کرونا است که ایران را محروم از صنعت گردشگری و تعطیلی بخشی از خدمات در داخل کشور، کرده است. آثار و عوارض هر دو تکانه هم در نرخ بیکاری و هم درسایر شاخص پیدا است.

دولت کنونی موفق شد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ یعنی دو سال پیاپی نرخ تورم و بیکاری را یک‌رقمی و نرخ رشد اقتصادی را دورقمی کند. این دولت می‌تواند در صورت رفع آثار دو تکانه تحریم‌های ظالمانه و کرونا مجدداً شاخص‌های کلان اقتصادی را به سمت عدد مطلوب هدایت کند.

قرائن و شواهد نشان می‌دهد که ما ماه‌های پایانی کرونا را می‌گذرانیم چرا که هم واکسن‌های کرونا در دنیا کشف شده و در حال استفاده است و هم واکسن ایرانی احتمالاً تا چند ماه دیگر در دسترس خواهد بود. پس انتظار عقلایی این است که عوارض تکانه کرونا بزودی کم شود و یا حداقل سیر صعودی نداشته باشد. در حقیقت چشم‌انداز و افق کنترل کرونا دور از دسترس نخواهد بود.

تکانه بعدی تحریم‌های ظالمانه است، با توجه به نتیجه انتخابات امریکا و وعده بایدن رئیس جمهوری منتخب از یک سمت و مجموعه تحرکات وزرای خارجه ۱+۴ بیانگر این نکته مهم است که همه تمایل به برگشت به برجام را دارند.

همچنین موافقت مقام معظم رهبری برای تمدید مهلت بررسی دو لایحه باقی مانده از ۴ لایحه اف‌ای‌تی‌اف (۴ لایحه مربوط به FATF شامل «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)» و «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو)» است که دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» تصویب شده است.) بیانگر این نکته مهم است که افق و چشم‌انداز برای تعیین تکلیف برجام نیز روشن است.

با توجه به توضیحات ذکر شده اگر این دو تکانه ظرف ماه‌های پایانی سال‌جاری از اقتصاد ایران حذف شود، پیش‌بینی این است که سال آینده رشد اقتصادی قابل توجهی خواهیم داشت، نرخ تورم تحت کنترل و کاهشی شود، جذب سرمایه‌گذاری انجام گیرد و فعالیت‌های بازرگانی یعنی صادرات و واردات کشور به روال عادی و نرمال برگردد.

اگر چنین شود سناریوی اول که بیانگر نامطلوب بودن شاخص‌ها است دیگر تحقق پیدا نخواهد کرد. مواردی که مطرح شده به مفهوم این نیست که ما توجه به منابع داخل کشور نداشته باشیم و یا به معنی این نیست که از ظرفیت داخل بهره نگیریم.

مقاومت اقتصاد ایران طی سه سال گذشته در مقابل تحریم‌های ناجوانمردانه بیانگر قوی بودن بنیه اقتصاد ایران است و همچنین با تدبیر در داخل کشور آرزوی امریکایی‌ها تحقق پیدا نکرد. آنها با تحریم‌های سخت، منتظر فروپاشی اقتصاد ایران بودند اما نه تنها اقتصاد ایران به فروپاشی نرسید بلکه در بخش‌هایی چون کشاورزی و صنعت بنیان آن محکم‌تر شد.

ولی موفقیت‌های به دست آمده دلیل بر این نیست که ما از روابط و مزیت‌های تجاری خارجی استفاده نکنیم. با این تفاسیر اگر تحریم‌ها رفع نشود و شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا کند، طبیعتاً احتمال مطلوب شدن شاخص‌های اقتصادی کمرنگ خواهد شد به هر حال در بودجه مطرح شده یک‌سوم منابع بودجه با نفت و یا فعالیت‌های بخش بازرگانی ارتباط دارد.

منبع: ایران

منبع:

تجارت نیوز


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار رمزارزها!

مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار رمزارزها!

نسخه نقشه و فهرست اکوسیستم بلاکچینی کشور منتشر شد! حضور کوینگرام در لیست.

نسخه نقشه و فهرست اکوسیستم بلاکچینی کشور منتشر شد! حضور کوینگرام در لیست.

هشدار اقتصاددان بانک ING نسبت به آینده اقتصاد جهان!

هشدار اقتصاددان بانک ING نسبت به آینده اقتصاد جهان!

صدور مجوز استخراج رمزارز با تصویب دولت از سر گرفته شد

صدور مجوز استخراج رمزارز با تصویب دولت از سر گرفته شد

نسخه کامل سند ریال دیجیتال منتشر شد

نسخه کامل سند ریال دیجیتال منتشر شد


تحلیل کاربران

درخت بی عمل

[email protected]

05/دی/1399

با سلام و درود اقتصادایران همانند درخت به ثمر میمونه نه محصولی داره نه سایه ای که امید وار کننده باشه درختی که دست نشانده خیانت و فساد زالو های بیگانه وبه ظاهر داخلی بعد از گذشت 4دهه نتوانسته محصولی بجز فساد و تورم برای اقتصاد مملکت داشته باشه ریشه خرابی داره که نمیشه با هیچ دارویی در مانش کرد و این ریشه رؤ‌باید از خاک بیرون کشید تا آبادانی و رشد اقتصادی در این مملکت احیا بشه از زمانی که مردم تصمیم به نجات خودشون بگیرن 10سال طول میکشد و به امید خدا در سال 1420شاهد شکوفه های نوبرانه اقتصاد این مملکت خواهیم بود این یک نظر فنی است یک نظر سیاسی نیست به امید شکوفایی

8

اقتصاد ایران

hamidlashini

04/دی/1399

من زیاد خوشبین نیستم با وصعیت الان تورم و گرانی رو ز به روز کمر مردم خرد خردتر میکنه اقایون عملا هیچ کاری نمی کنند فقط میگن ما در تحریم هستیمو از این حرفها

11

اقتصاد ایران

[email protected]

05/دی/1399

در این دوره از یک سو با افزایش نقدنیگی و رشد منفی اقتصاد روبه‌رو هستیم، از سوی دیگر اگر درآمدها اضافه نشود و همین روند ادامه پیدا کند نمی‌توانیم امیدوار باشیم که اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ به مسیر بهبود برگردد.

4

اقتصاد

ho3in"z

03/دی/1399

چیزی که مشخصه تاوقتی که اقتصاد روند روبه رشد بگیره یک نسل که ماها باشیم تلف شدیم تو این وضعیت،،فقط مجبوریم بگیم درست میشه،،،کاشکی هرکاری رو میدادن دست متخصصش

13

مشکلات اقتصادنشانه ضعف؟

Salt4151z

05/دی/1399

ضعیف بودن دولت ومسئولین رده بالاکارنابلد،که برای یک کارکوچک روزی چندبارحکم،دستور،ولایحه میدندوملت مشغول میکنند.برای حل مشکلات اقتصادبامشاوره ونظرخواهی اقتصاددانان کشوربهترین راه حل میباشد.متصدیان ومسئولین بیشترانهافقط ریاست،انجاهستندوسررشته انروندارندمثلاوزیراقتصاد،بایداقتصاددان یادانش انرادارد،مسئولین همه تجاریامالکین یک وچندشرکت هستند.که ایجادتورم چندبرابرشده است،ازطرفی باارزدولتی واردات میکنندوبه بازارازادمیدهند.که بابهانه تحریم نه تعادلی درقیمتهاونه مواداولیه وارداتی رابه قیمت دولتی به تولیدکنندگان میدهند.تورم بنفع دولت وبزیان ملت میباشد.وضعف اقتصادراباتحریمهالاپوشانی میکنند.وکمبودهای بودجه راکتمان یاازجیب ملت جبران خواهندکرد.باامدن ریئس جمهورجدید8سال درست کردن خرابیهای دولت قبل کافی نیست

9

همه کشور ها در عرصه ارز هایی دیجیتال

[email protected]

10/دی/1399

کی ایران میخواهد ارز دیجیتال ملی خود را در بین الملل عرضه کند مثل ترکیه و دیگر کشور ها و آیا ارز دیجیتال پول ملی را در بین الملل افزایش خواهد داد ای سوال اکثر شهروندان است

1

بازی اقتصاد و سیاست

farshiid

03/دی/1399

اقتصاد ایران تا حدود زیادی به سیاست ایران مربوط میشه همونطور ک میبینید با کوچکترین اتفاق در دنیای سیاست اقتثاد ایران تغییر میکنه و اینکه اقتصاد رشد میکنه یا نه کاملا بستگی ب تصمیمات سیاسی داره

18

اقتصاد ورشکسته و فقط وعده و وعید

parvizta

04/دی/1399

شاخص های اقتصادی تماما حکایت از اقتصادی کاملا ورشکسته و فرو ریخته دارد و آماری که دولت اعلان میکند دروغی بیش نیست , متاسفانه دولتمردان نالایق ایران فعلا تمامی تفکرات خود را بر ریاست جمهوری امریکا استوار کرده اند و بر طبل شکست هر چه بیشتر میکوبند و نباید فراموش کنیم تحریم های سنگین در دوران دمکرات ها نیز بود و حال همانطور که دولت اوباما با آزاد سازی دهها میلیارد دلار هیچ کمکی به اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم نشد و فقط ارقام اختلاسها و گم شدن دهها میلیارد دلار افزایش یافت هیچ امیدی به این رجال مملکت نمیرود و.....

12

ایران

farzadazad

04/دی/1399

ما ایرانی‌ها از موقعی که به یاد دارم همیشه وهمه وقت درهر کاری از ورزشمون گرفته تا اقتصاد کشور مون فقط بر پایه اگر اینجور بشه واون نیاد یا بیاد ماهم اینکا و بکنیم فلان تیم 22 گل بخوره و تیم ماهم 51.5 تا گل بزنه میریم یه پله بالاتر حالا هم تو اقتصاد کشور همینه اگر اونا بیان تحریم‌ها رو بردارند وهیچی هم از ما نخواهند اونوقت قراره تازه زندگی کنیم. چی بگم والا.......

9

اقتصاد آینده ایران

majidkermani

07/دی/1399

قطعا که با مدیران پیر و مسعولین فشل هیچ آینده ای متصور نیست . هرچند با پایان دولت حسن روحانی و کاری که تو این ۸ سال انجام داده و بدهی و قرض هایی که برای دولت بعد درست کرده . قطعا اقتصاد ایران مثل نارنجک میمونه و عملا دولت بعدی کار سخت و مشکلی داره .

3

اقتصاد

mehdi.azizi.67

29/بهمن/1399

برنامه های زیادی میشه برای اقتصاد ایران تعریف کرد .اول از بین بردن فساد اداری در روند دریافت مجوزها و وام ها و انتصاب افراد شایسته و پولشویی و جلوگیری از دزدیهای کلان و اختلاس ها . توریست پذیری بیشتر و روابط دیپلماتیک بهتر . فرهنگ سازی مناسب ب منظور استفاده مردم از تولیدات داخلی در پی افزایش کیفیت تولیدات داخلی . صادرات یکسان و عادلانه برای تمام تولیدکنندگان . استفاده از نیروهای جوان و تحصیل کرده و کارامد در بخش های مختلف و اعتماد ب آنها . ریشه کن کردن اعتیاد و یک جمع آوری تمام عیار و همه جانبه توزیع کنندگان مواد مخدر ب صورت گسترده ب منظور حفظ نسل جوان سالم و کارامد برای ساختن آینده بهتر برای ایران.

2

اوضاع اقتصاد ایران

arminaka71

03/دی/1399

این اقتصاد خوب نمیشه حتی با 4به علاوه یک هم راهی به جایی نمیبرن تا وقتی دزدی کنن تا وقتی خود کفا بشیم دنیا روز به روز بهتر نمیشه بدتر میشه

19

وضعیت اقتصاد ایران دراینده

زارع

03/دی/1399

اگر رونداقتصادی باتورم وبیکاری کنونی همراه باشد طبیعتا نمی تواند رشد مثبتی رابه جای گذارددولتومسئولین . باید به شدت رشدوپیشرفت اقتصادی ومهار تورم را دردست گیرند وبابرنامه ریزیهای دقیق وصحیح بتواند گره ای ازمشکل بیکاری واقتصاددرهم تنیده کشورخودراباز کند

15

چرخ تولید یا دادن یارانه!!!

soheilstar

04/دی/1399

با توجه به اضافه شدن یارانه بگیران در آینده ای نزدیک، مسلماً به جای راه اندازی بنگاه های زود بازده و به حرکت درآوردن چرخ تولید ، فقط درجا خواهیم زد و هیچ پیشرفتی در آینده کشور شاهد نخواهیم بود.

13

اقتصادآینده ایران

king65mmd

04/دی/1399

به نظر شخصی بنده اقتصاد ایران درآینده ای نه چندان دور روبه رشد چشمگیری پیدا خواهدکردکه نه تنها کشورهای همسایه بلکه اروپا رو به وجه میاره، همین الان سرکتاب انداختم اینو گفت باورکن...

15

اقتصاد‌ ایران

mtpanah

03/دی/1399

ب‌ نظر‌ من‌ ایران‌ دیگه اقتصادی‌ براش‌ نمونده که‌ آدم‌ بتونه‌ در‌ موردش‌ صحبت‌ کنه‌ اقتصادی‌ که‌ ماشین پراید‌ توش‌ شده‌ 150 ملیون‌ دیگه‌ صحبتی‌ حرفی‌ برا‌ گفتن‌ نزاشته

29

مرگ مغزی

hamidreza9975

03/دی/1399

اقتصاد ایران دقیقا مثل کسی میمونه که تصادف کرده و مرگ مغزی شده. میشه ماهها یا بیشتر بیمار و تو شرایط کما و با هزینه های زیاد نگه داست اما کاملا بی فایده است. بهتره تا اعضا بدنشو تا فرصت هست اهدا کرد تا افراد منتظر بتونن به حیات خودشون ادامه بدن. شرط اولش اینه مسئولین قبول کنن که اقتصاد ایران کارش بیخ پیدا کرده.و تا وقت هست بکوبن و دوباره بسازن.

11

اقتصاد

[email protected]

06/دی/1399

هرچیزی با مدیریت به اوج خودش میرسه اگه اقتصاد ایران هم مدیریت بشه می‌تونه خیلی حرفا برای گفتن داشته باشه

4

بزودی اقتصاد ما پاشیده خواهد شد

[email protected]

06/دی/1399

تمام ثبات نسبی که از حالا تا بعد از عید داریم فقط بخاطر انتخابات است و پس از آن این کاسه هزارتکه بندزده خواهد شکست و تحولی عظیم در اقتصاد روی خواهد داد که متاسفانه قشر ضعیف مثل من را نابود خواهد کرد. لطفا لایک یادتون نره سپاسگزارم

6

اقتصاد ایران

hamedahmadi

03/دی/1399

ب نظر من ایران دیگه انچنان نمیتونه اقتصادش رو بیاره بالا و تقریبا دیگه اقتصاد قابل توجه ای براش نمونده از این گرونی بیش از حد کالا و ماشین های 150.,,,200 میلیونی

12

مدیریت

soroush.ba

03/دی/1399

اقتصاد مدیریت قوی میخواد و با مدیریتی که مسئولین کشور دارن با تحریم یا بی تحریم اقتصاد ما روز به روز ضعیف تر میشه البته میتونه به صورت مقطعی مثبت بشه ولی دوام نخواهد داشت

22

اقتصاد ایران

mojtabaflash

06/دی/1399

بنظر من اقتصادی در ایران نمونده و زمانی که انقدر قیمت ها افزایش یافته و پولی برای مردم نمونده و کالاها و همه چیز ۳برابر و ۴ برابر شده دیگر اقتصاد نیست و دیگه چیزی برای گفتن نیست

6

تعامل خوب و با برنامه حرف اول در دارایی

[email protected]

06/دی/1399

اگر میخواهی به درامد هایی بالا برسید:باید حوزه تعامل افرادتون رو گسترش بدین تا از تجربه هایی و توصیه هایی اون افراد بتونین موفق و به دارایی هایی بالا برسید و اما در سطح جهانی با دید کلی تر بیایین به قضیه نگاه کنیم ، هر چه دولت اون کشور تعامل خوب داشته باشد با دولت هایی دیگر اون دولت از تجربه و توصیه هایی ملت اون دولت ها به نفع خود استفاده میکند برای ترقی در عرصه هایی بالا تر

2

اقتصاد مقاومتی

sajjadstar

04/دی/1399

تا زمانی که تورم در ایران مهار نشود هیچ اقتصادی جوابگو نخواهد بود و با این تورم فزاینده حتی بهترین اقتصاددانان نیز راه به جایی نخواهند برد و زندگی روز به روز بر مردم تنگ تر و سخت تر خواهد شد.

15

آینده ایران

shahla.mansourkoohi

03/دی/1399

اقتصادایران رو به نزول هست.بیکاری وبزهکاری بیداد میکنه وقتی که یک ماشین پراید۷میلیونی نهایت بخاطر تحریم ها وکرونا بشه۱۰میلیون یا۲۰ میلیون نه اینکه بشه بالای۱۰۰میلیون-آینده خوبی روبرای کشورم نمی بینم.

16

زهی خیال باطل

Mr.Trade

04/دی/1399

با این تحلیل ها و آمارهایی که بدون منبع ذکر میشه، سخت نیست پیش بینی آینده اقتصاد! مخصوصا منبع این خبر که هرچی گفت برعکس شد! دقیقا مثل رئیس جمهورمون. آینده کشور عزیزمون قطعا روشن و امید بخش هست فقط در صورتی که متکی به علم و توان داخل باشیم و از دست درازی به سمت اجنبی دست بکشیم

9

اقتصاد ایران

azad6200

04/دی/1399

اقتصاد ایران با ناکارامدترین و نالایق ترین دولت بعد از انقلاب بدترین دوران خود رو سپری میکنه و واقعا پدر مردم دراومده

12

اقتصاد

ماهور

03/دی/1399

اقتصاد حال حاضر ایران تورمی ست دورقمی و بالاتر از میانگین تورم بلندمدت ایران، بیکاری زیادی در ایران حاکم شده است که این تورم و بیکاری تا حدودی به کرونا نیز بستگی دارد و البته اقتصاد منفی ایران که نقش زیادی در این تورم دارد.

23

کدوم اقتصاد

kamezjan

03/دی/1399

اگر روزی تونستن مرده رو زنده کنن اقتصاد ایران هم خوب میشه...چون اقتصاد در ایران مرده دیگه جونی نداره که بشه بهبود بخشیدش....

18

اقتصاد ایران

Zizimk6

06/دی/1399

فکر کنم اقتصاد ایران یکی از بدترین شرایط تو دوران حکومت از بدو تا الان رو سپری میکنه، بیچاره ملت ما، ک هر چی فشار و بدبختیه رو اوناست

5

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.