coingram
کوینگرام

نظر کارشناسان حوزه بلاک چین و رمزارزها در مورد امور مالی غیرمتمرکز !- قسمت اول

22/بهمن/1399
افزودن به نشان شده ها
نظر کارشناسان حوزه بلاک چین و رمزارزها در مورد امور مالی غیرمتمرکز !- قسمت اول
DEFI
آموزش
تحلیل
بررسی
3685
زمان مطالعه: 6 دقیقه

متخصصان فعال در حوزه تکنولوژی بلاک چین و فضای رمزارز ها این سوال را مطرح می‌کنند که، امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای چه تاثیری در سال ۲۰۲۰ داشته و ما چه انتظاراتی در سال ۲۰۲۱ می‌توانیم داشته باشیم؟

فهمیدن نقطه آغاز کار امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (Decentralized Finance) همواره با بحث‌های ناتمام و شک و تردید به پایان رسیده است. برخی معتقدند که اختراع شدن بیت کوین (BTC) در طول دهه گذشته نقطه آغازی برای پروژه دیفای بوده است. بیت کوین به عنوان رمزارز اصلی و اولین پول دیجیتال همتا به همتا نشان‌دهنده هسته مرکزی مفهوم دیفای است. به نظر سایرین، که ممکن است از دیدگاه تکنیکال صحیح هم باشد، دیفای در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد و این همزمان با اجرای پروتکل مبتنی بر اتریوم یعنی MakerDAO بود که با Compound Fincance و Uniswap که در ماه سپتامبر و نوامبر سال ۲۰۱۸ منتشر شدند همراه بود. از طرف دیگر بیراه نیست که نقطه آغاز کار جدی دیفای را سال ۲۰۲۰ بدانیم.

افزایش بی‌نظیر ارزش قفل شده دیفای که از تابستان سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در طول ماه دسامبر از ۱۶ میلیارد دلار گذشت، بدون شک این بخش را به مهمترین موضوع مورد بحث سال ۲۰۲۰ تبدیل کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، افرادی در این حوزه فعالیت دارند که از دیفای حمایت می‌کنند و یا در مورد آن انتقاد می‌کنند.

علی‌رغم اینکه دیفای در جایگاه داغ‌ترین تیترهای مورد بحث سال ۲۰۲۰ قرار داشت اما برخی معتقدند که دیفای تنها در جایگاه یک ابزار در دنیای جهانی مالی باقی می‌ماند. افزایش سریع میزان رشد پول در گردش در این فضا ناخودآگاه افراد را به سمت مقایسه کردن دیفای با استقبال کم نظیر از عرضه اولیه کوین (ICO) در سال ۲۰۱۷ سوق داده است و شکست احتمالی آن را پیش‌بینی می‌کنند. در همین حین، برخی دیگر از افراد ادعا می‌کنند که بسیاری از پروژه‌های در حال اجرا در این زمینه در حقیقت غیرمتمرکز نیستند و ایده حقیقی دیفای را منعکس نمی‌کنند.

نگرانی بعضی از افراد به شدت در مورد کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم است که چندین بار به بیشترین مقدار خود در طول سال ۲۰۲۰ رسید و پایداری طولانی مدت این شبکه را زیر سوال برد. اما این ناعادلانه است که تنها دیفای را مسئول افزایش میزان کارمزد بدانیم زیرا این هزینه‌ها تحت تاثیر طریقه ذخیره‌سازی و ایمن کردن دارایی‌های دیجیتال توسط موسسات نیز هستند. یکی از راه حل‌های رفع کردن این مشکل این است که صندوقچه ۲۵۰ میلیارد دلاری بیت کوین به روی محصولات دیفای باز شود.

تاثیر امور مالی غیرمتمرکز بر دنیای رمزارز‌ها در سال ۲۰۲۰

با وجود اینکه مفهوم دیفای امیدوارکننده است اما برخی مشکلات در این حوزه وجود دارند و خطرهای مالی بدیهی و تعدادی از خطرهای تکنیکال نیز از این دست اختلالات هستند. به نظر می‌رسد که تنها موضوع حائز اهمیت این است که زیرساخت بنیادی خیلی از برنامه‌های غیرمتمرکز، حول محور این مشکلات توسعه پیدا می‌کنند.

در بلند مدت، امور مالی غیرمتمرکز دارای پتانسیل تغییر دادن دنیای ماست و این به معنای شرایطی است که ۱.۷ میلیارد نفر از اشخاص هنوز هم به خدمات سنتی مالی دسترسی ندارند. با برگشتن به بحث ناتمام مورد نظر در زمینه نقطه آغاز امور مالی غیرمتمرکز می‌توان گفت که دیفای در حال تکمیل کاری است که بیت کوین آن را شروع کرد. امور مالی غیرمتمرکز در همین راستا در حال رسیدن به جایگاه دوم تحولات غیرمتمرکز با دارا بودن پتانسیل حل کردن مشکل بستر مالی است.

با پایان یافتن سال ۲۰۲۰، به سراغ متخصصانی در حوزه تکنولوژی بلاک چین و فضای رمزارز‌ها رفتیم تا نظر آنها را در مورد دیفای بدانیم.

برندان بلومر (Brendan Blumer)، مدیرعامل Block.one

امور مالی غیرمتمرکز به حتم یکی از مهمترین خصوصیت‌های سال ۲۰۲۰ بوده است. میلیاردها دلار بودجه‌ای که به این اکوسیستم تزریق شده است گواهی بر میزان علاقه عمومی نسبت به دیفای است. با این وجود، این افزایش میزان توجه عمومی همچنین موجب افزایش میزان تردید در میان قانون‌گذاران شده است که می‌خواهند محدودیت‌ها و دوام برنامه‌های دیفای را درک کنند.

در Block.one ما معتقدیم که امور مالی غیرمتمرکز برای ارتباط برقرار کردن با اقتصاد وراثتی و ساختن سیستم مالی بازتر، به یک تحول نیاز دارد. ما این ماجرا را تحت عنوان امور مالی قابل برنامه‌ریزی باز (Open Programmable Finance) یا ProFi نامگذاری می‌کنیم. ما به ProFi به عنوان پلی از شفافیت و یکپارچگی از بلاک چین EOS به سمت دنیای امور مالی قانون‌مند نگاه می‌کنیم.

وجه تمایز اصلی میان دیفای و پروفای این است که کسب و کارهای مربوط به حوزه پروفای مطابق با دسترسی مبتنی بر ریسک و مجاز در معاملاتی هستند که بر پایه مقررات و انطباق بنا شده‌اند. انطباق رمزارز و چهارچوب‌های مقرراتی به سرعت در حال شکل‌گیری و رشد کردن هستند. برندگان حقیقی در اقتصاد دیجیتال آنهایی خواهند بود که هدف‌گذاری بلند مدت دارند و وقت خود را صرف ارائه شدن محصول خود و برآورده شدن نیازمندی‌های خدمات حرفه‌ای خود می‌کنند.

برایان بروکس (Brian Brooks)، مجری نظارت بر ارز دفتر نظارت بر ارز خزانه داری آمریکا

غیرمتمرکزسازی یکی از دو نیروی قدرتمندی است که در حال شکل‌دهی دوباره به خدمات امور مالی است. در کنار سه مورد از خدمات سنتی بنیادی فعالیت‌های بانکی وام‌دهی، پرداخت‌ها و سپرده‌گیری، غیرمتمرکزسازی در حال تغییر دادن نحوه استفاده کردن ما از خدمات امور مالی و چگونگی عملکرد بانک‌ها است. دیدگاه من این است که هم اکنون ما در ربع اول روندی طولانی هستیم و بسیاری از بزرگترین دستاوردها و پیشرفت‌ها هنوز هم پیش روی ما هستند.

دا هانگ‌فی (Da Hongfei)، بنیانگذار Neo و مدیرعامل و بنیانگذار Onchain

با وجود اینکه راه حل‌های امور مالی مورد حمایت بلاک چین مقوله‌ای جدید به حساب نمی‌آید اما ما شاهد پیشرفت‌های قابل توجه و خلاقانه‌ای در زمینه دیفای در طول امسال بودیم. این پیشروی‌ها در گستره پروتکل‌های نوین هیجان‌انگیز تا پل‌های بین زنجیره‌ای توسعه یافته دارایی‌ها بودند.

هرچه بیشتر به جلو حرکت می‌کنیم به نظر من این امری بدیهی است که فضای بلاک چین هر دو زمینه غیرمتمرکزسازی و قابلیت همکاری را پوشش می‌دهد و من اطمینان دارم که هر دوی این زمینه‌ها به سرعت در سال ۲۰۲۱ پیشرفت می‌کنند. ما با کمک گرفتن از پروتکل‌های پیشرفته قابلیت همکاری مانند Poly Network در حال ساختن بنیادی برای اقتصاد هوشمند آتی هستیم و این به معنای دنیایی است که به معنای حقیقی جهانی‌سازی شده و بدون مرز و محدودیت است.

دن سیمرمن (Dan Simerman)، رئیس ارتباطات امور مالی بنیاد Iota

من موافقم که سال ۲۰۲۰ سال امور مالی غیرمتمرکز بوده است و دلیل اول این موضوع این است که پروژه‌های دیفای از نقطه نظر نوآوری‌های تکنیکال و توسعه یافتن چیرگی کاملی در این سال داشتند. همچنین لازم به ذکر است دیفای به دنیای رمزارز نشان داد که استفاده از خلاقیت و نوآوری هنوز هم ممکن است و پروژه‌های نوین هنوز هم می‌توانند به صورت خودجوش نقدینگی، تامین منابع مالی و مشارکت کردن را از راه‌های جدیدی آغاز کنند. پس از خاتمه یافتن شور و شوق ICO در سال ۲۰۱۷ اینطور فرض می‌شد که این امری دشوار است که پروژه‌های جدید بتوانند در بازار اولویت‌بندی تامین بودجه خصوصی در تقابل با نوآوری‌های منابع انسانی جایگاه خود را پیدا کنند. به لطف ابزاری که در حباب دیفای ایجاد شدند در ماه‌های آتی شاهد نوآوری‌های بیشتری خواهیم بود.

در سال ۲۰۲۱، شاهد ظهور نوآوری‌های بنیادی مثل وام‌دهی استخری و ماینینگ نقدینگی در برنامه‌هایی هستیم که آنها را مربوط به حوزه امور مالی در نظر نمی‌گیریم. کارآفرینان، توسعه‌دهندگان و شرکت‌هایی که به دنبال انتخاب کردن یک بلاک چین هستند در آینده انتظار دارند که این اجزای اصلی به عنوان بخشی از ابزار در دسترس برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) آنها وجود داشته باشند. آن چیزی که ما در سال ۲۰۲۰ تحت عنوان ابزار مالی اصلی در نظر می‌گرفتیم، در سال ۲۰۲۱ به ملزومات و نیازمندی‌های حقیقی یک بلاک چین و انتخاب یک اکوسیستم تبدیل می‌شوند. حتی ممکن است برخی از نوآوری‌های بنیادینی را در بطن دیفای مشاهده کنیم که راه خود را به دنیای امور مالی متمرکز باز کرده‌اند.

دنلر دیکسون (Deneller Dixon)، مدیرعامل و مدیر اجرایی بنیاد توسعه Stellar

من تمرکز رو به رشد و افزایش میزان عناوین مربوط به دیفای را در سراسر صنعت خود طی سال ۲۰۲۰ مشاهده کردم. حتی اگر این مفهوم این روزها همه‌گیر شده باشد نیز من فکر می‌کنم که دیفای معنای زیادی برای مردم دارد و به عنوان راه‌های متفاوتی از وجودیت‌ها و پروژه‌های در حال ظهور معنی می‌شود. در نتیجه، من به سختی سال ۲۰۲۰ را تحت عنوان کلیتی از سال دیفای طبقه‌بندی می‌کنم اما به عقیده من شور و شوق موجود در حوزه دیفای استعدادهای بسیار و علاقه کم‌نظیری را به فضای بلاک چین و رمزارز آورده است و این اتفاقی خوب برای این صنعت به صورت کلی تلقی می‌شود. بر روی شبکه Stellar هم اکنون نیز بخش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و همگی مرتبط به بُعد دیفای هستند.

هنوز هم فکر می‌کنم که این ماجرا مسائل قابل ملاحظه مهمی را برای همه ما ایجاد می‌کند تا چرایی مورد توجه قرار گرفتن دیفای را مورد بررسی قرار دهیم و از توانایی برآورده کردن نیازهای این حوزه اطمینان حاصل کنیم.

امین گونسیر (Emin Gun Sirer)، مدیرعامل AvaLabs، استاد دانشگاه Cornell

در طول سال ۲۰۲۰، دیفای در بستر اتریوم سر به فلک کشید و جامعه پرجنب و جوشی از برنامه‌ها و کاربران را ایجاد کرد. با این وجود به صورت همزمان شاهد هک‌ها و کلاهبرداری‌هایی بودیم که نشان می‌دهد چه مقداری از کارها برای سرسخت‌تر کردن این جامعه پیش روی ماست. این در حالی است که حجم زیادی از اتفاقات منجر به نشان دادن محدودیت‌های دیفای در اتریوم ۱ شده‌اند.

ازدحام این شبکه موجب افزایش فی معاملات به سطح جدیدی شد و خطرهای سیستمی را به همراه خود آورد و بخش بیشتری از بازار توسط اهرم‌ها و وام‌دهی وثیقه‌گذاری شده هدایت می‌شد. طی رویداد نوسان قیمت‌ها که معمولا توسط خود سیستم پذیرفته می‌شود، ما شاهد اثرات دومینویی بودیم که به صورت سلسله‌وار دارایی افراد را به لیکویید تبدیل کرد و دلیل این اتفاق عدم توانایی افراد برای ارسال وثیقه و یا خارج شدن از موقعیتشان بود.

ادامه دارد

منبع:

میهن بلاکچین


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

چشم‌انداز قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ: آماده‌سازی برای یک رشد جدید

چشم‌انداز قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ: آماده‌سازی برای یک رشد جدید

فرصت‌های جدید معاملاتی در بازار: آماده‌باش برای سودآوری!

فرصت‌های جدید معاملاتی در بازار: آماده‌باش برای سودآوری!

تحلیل دقیق بازار بیت کوین در آستانه هوینگ: آیا تاریخ دوباره خود را تکرار می‌کند؟

تحلیل دقیق بازار بیت کوین در آستانه هوینگ: آیا تاریخ دوباره خود را تکرار می‌کند؟

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!


تحلیل کاربران

ارز دیجیتال

ssllww

24/بهمن/1399

Get 0.0001 BC in First Sign in https://faucetcrypto.com/ref/529310 اگه میخوای صد در صد تضمینی بیت کوین بزنی وارد سایت شو و رایگان ثبت نام کن و ارز دیجیتال استخراج کن .

4

امور مالی غیرمتمرکز

zahra7400

23/بهمن/1399

مقاله جالب و اموزنده ای بود و تداوم این مقالات اموزشی جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران فضای ارزهای,دیجیتال الزامی ست

16

دیفای تحولی در دینا

erfanz

23/بهمن/1399

دیفای خیلی کاربد های عالی دارد ولی باید تکامل این دیفای کامل شود تا به بهترین های خودشون بشن یکی از مزیت های این اکوسیستم این هست دسترسی تمام افراد به خدمات مالی هست

1

دیفای تحولی در کریپتو

naser175

22/بهمن/1399

ایده دیفای رو مطالعه کردم و طرحی جالب و نوآورانه هست که همین سبب شده توکنهایی که بر مبنای این تکنولوژی عرضه میشن سود خوبی داشته باشن بنابراین توصیه میکنم ابتدا مقاله دیفای چیست رو بخونید سپس با دید باز سبد سرمایه گذاری خود رو انتخاب کنید هر چند نهایتا علایق شخصی ما به کوینها و توکنها در انتخابمون بی تاثیر نیستن مثلا خود من از ابتدا با بررسی وضعیت بایننس کوین و تعداد کل سکه ها نتیجه گرفتم که سود خوبی داره و خوشبختانه سودش خوب بوده تا بحال

22

آینده رمز ارز ها

Metallonic

22/بهمن/1399

به نظر من برای کشور ایران بسیار عالی می شود، بدلیل اینکه از لحاظ مالی ایران در تگنا تحریم هست و مجبوریم تا این علم هرچه زودتر پیدا کنیم و اگر به این گونه پیش بره می توانند از این بازار سهم خوبی برای جابه جایی های دارایی انجام بدهیم.

2

دیفای

kamezjan

22/بهمن/1399

دیفای در واقع از سال گذشته شروع شده و با سرعت نور داره به جلو حرکت میکنه..کسانی که در گذشته یا امروز وارد این حوزه بشن در آینده به خود میبالند چون تاثیرش رو در زندگیشون بزودی شاهد خواهند بود

16

دیفای وفراز یافرود ان

arminaka71

22/بهمن/1399

به نظرمن بلاکچین وپروژه دیفای تازه آغازه راه هستن دنیا بااین صعنت به چیزایی دست پیدامیکنه که خواب میدین دلشتنشو راحتی میاره زمان می‌خره وکلی چیز دیگه بلاکچین درتمام موارد کمک میکنه ما انسان ها را از زمان مکان جلومیزنین

25

بلاک چین

azad6200

23/بهمن/1399

با افزایش استقبال شرکتهای بزرگ و افراد ثروتمند و برجسته جهان بازار ارز دیحیتال جهشی بزرگ رو تجربه میکند و تمام آیتم های این بازار رو به افزایشه

13

دیفای بازاری قوی وغیر متمرکز

زارع

22/بهمن/1399

حوزه دیفای که ازسال۲۰۱۷شکل گرفت با ورود به بازارهای امور مالی غیر متمرکز به ارامی شروع به رشد کرد ولی درپایان سال ۲۰۲۰واوایل سال 2021 توانسن با شتاب بیشتری افزایش قیمت داشته باشد بطچری که درعرصه جهانی این بازارپرریسک ودرحال رشد نیمی ازبازارهای امورمالی را به نام خودکرده است ورشد غیرقابل باوررا مشاهده کرد که درحال تسخیر بازارهای امورمالی می باشد

27

دیفای جذاب

yaser.n

23/بهمن/1399

دوستان در بخش پروژه های دیفای خیلی زیاد باید از پشتوانه آن پروژه بدانید چون در حوزه دیفای به دلیل نوپا بودن و سطح اطلاعات پایین کاربران خیلی زیاد کلاهبرداری میشود

9

دیفای قدرتمند و البته پر ریسک تر

behrouzdesign

22/بهمن/1399

به ارزهای حوزه دیفای نگاه کنید... رشد و تسخیر بازار توسط اونها رو به دقت مطالعه کنید دوستان... چین لینک دوست داشتنی و پر قدرت دات قوی و رقیب اتریوم... فقط یک ایرادی که میشه بهش وارد کرد بی ثبات و ریسک بالای بازار دیفای هستش وگرنه بازار فوق العاده قوی محسوب میشه و ارزهای قوی و آینده دار رو داشته باشید دوستان عزیز... سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال مخصوصا دیفای مثل خریدن زمین در کره ماه میمونه، هر کسی نمی دونه این افتخار نصیبش بشه قطعا شما جزو افراد اندک این حوزه باشید

27

رشد دیفا درسال 2021

zibakarimi

22/بهمن/1399

ما انتظار داریم که سال ۲۰۲۱ به رشد خود در زمینه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای ادامه دهد زیرا بیشتر از اینکه شاهد تکنولوژی‌های جالب برای جستجوی راه حل مشکلات پیش‌رو باشیم، نظاره‌گر پروژه‌های راه حل محور هستیم.

5

دیفای آینده رمزارزها

ardh

22/بهمن/1399

بنظرم‌تحت اصلاحات و دیباگ کردن محیط دیفای اتریوم‌پروازی بلند به سمت گرفتن و رسیدن به بیت کوین را شروع خواهد کرد آینده نه چندان دور متعلق به اتریوم با سازمان و ساختار پشتیبانی و علمی قدرتمند ان خواهد بود

1

دیفای

p@r@stesh

22/بهمن/1399

دیفای در سال ۲۰۲۰ پیشرفت زیادی داشت و دلیل اصلیش غیرمتمرکز بودنش بوده تا جایی که سال ۲۰۲۱ رو باید از الان سال دیفای نامید

34

.

omid_p_78

22/بهمن/1399

دیفای در حال پیشرفت فراوانی هستش و این پیشرفت رو از سال ۲۰۲۰ نیز شروع کرده و ارزهای حوزه ی دیفای در حال تقویت شدن هستن و باید شاهد پیشروی بسیار ان ها بود

25

امور مالی غیرمتمرکز

zibakarimi

22/بهمن/1399

برای درک بهتر دیفای، ابتدا باید بدانیم که امور مالی سنتی چگونه بوجود آمد. در ابتدا انسان ها به مبادله کالاها و خدمات می پرداختند. اما همانطور که جوامع بشری شکل گرفت و توسعه یافت، اقتصاد ما نیز دچار دگرگونی شد. ما پول را اختراع کردیم تا مبادله دارایی های ارزشمند آسانتر شود. پس از آن، پول به تغییرات جدید و رشد اقتصادی کمک کرد. با این حال، پیشرفت بدون بها حاصل نمی شود.

6

مقاله

azad6200

22/بهمن/1399

مقاله جالب و اموزنده ای بود و تداوم این مقالات اموزشی جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران فضای ارزهای,دیجیتال الزامی ست

21

استارتاپ

[email protected]

22/بهمن/1399

برنامه نویس، اصلی‌ترین نیاز هر سازمان برای موفقیت در حوزه بلاک چین است. استارتاپ‌ها، شرکت‌های پایه، شرکت‌های فناوری و گاهی اوقات دولت‌ها برای موفقیت در پروژه بلاک چینی یا صرافی خود قطعا به یک تیم توسعه قدرتمند احتیاج دارند.

23

مقاله

shahla67

22/بهمن/1399

مقاله جالب و اموزنده ای بود و تداوم این مقالات اموزشی جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران فضای ارزهای,دیجیتال الزامی ست

25

حمایت

aradarash

24/بهمن/1399

حمایت در بورس یک نقطه قوت اشتگه اون نقطه را حفظ نکنند به پوچی می‌خورند و بورس نابود میشه..................

4

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.