coingram
کوینگرام

نوسان

قیمت

نام ارز

0.5%

64,323 $

4,007,322,900 تومان

Bitcoin

Bitcoin

btc

1%

3,155 $

196,560,861 تومان

Ethereum

Ethereum

eth

0%

1 $

62,362 تومان

Tether

Tether

usdt

1.2%

593.9 $

36,999,970 تومان

Binance Coin

Binance Coin

bnb

0.1%

146.68 $

9,138,164 تومان

Solana

Solana

sol

0%

1 $

62,362 تومان

USD Coin

USD Coin

usdc

1%

3,152 $

196,379,568 تومان

Staked Ether

Staked Ether

steth

0.3%

0.5323 $

33,162 تومان

XRP

XRP

xrp

0.2%

0.1616 $

10,068 تومان

Dogecoin

Dogecoin

doge

3.5%

5.97 $

371,931 تومان

TonCoin

TonCoin

ton

تفکیک دو مفهوم بنیادین در بلاک چین: غیر متمرکز و توزیع شده

05/مهر/1398
افزودن به نشان شده ها
تفکیک دو مفهوم بنیادین در بلاک چین: غیر متمرکز و توزیع شده
Blockchain
آموزش
4034
دقیقه

اصطلاحات غیرمتمرکز (decentralized) و توزیع شده (distributed) معمولاً هنگام صحبت در مورد بلاک چین ها استفاده می شود که اغلب گیج کننده هستند، زیرا تفاوت همیشه آشکار نیست.

به عنوان مثال پروتکل بلاک چین بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز برای مبادله پول نقد دیجیتالی است٬ اما این نیز نمونه ای از فناوری دفتر کل توزیع شده است. چه اتفاقی افتاده است؟

متمرکز و غیرمتمرکز به سطوح کنترل اشاره دارد

در یک سیستم متمرکز، کنترل فقط توسط یک نهاد انجام می شود (برای مثال یک شخص یا یک شرکت). در یک سیستم غیر متمرکز، هیچ نهاد کنترل کننده ای وجود ندارد. در عوض، کنترل بین چندین نهاد مستقل تقسیم می شود. هیچ نهادی کنترل بر روی بلاک چین ندارد بلکه شبکه ای از نودها به اجماع می رسند که کدام تراکنش تایید شود.

توزیع به تفاوت مکان ها اشاره دارد

سیستم توزیع نشده (یا مشترک) تمام اجزای سیستم در یک مکان فیزیکی یکسان قرار دارند. در یک سیستم توزیع شده، اجزای سیستم در مکان های جداگانه قرار دارند. در بلاک چین که یک سیستم توزیع نشده می باشد نودهای شبکه هر یک از سرایر دنیا می باشند و مختص به یک جای مشخص نیستند. اجازه دهید با مثال آن را توضیح دهم.

تصور کنید که شما در حال نوشتن سندی با استفاده از برنامه مایکروسافت ورد بر روی رایانه شخصی هستید که سیستم عامل مایکروسافت ویندوز را اجرا می کند. این تنظیمات هم متمرکز است و هم توزیع نشده. یک نهاد، مایکروسافت، برنامه و سیستم عامل شما را کنترل می کند (متمرکز). برنامه و سیستم عامل٬ هر دو در رایانه شخصی شما قرار دارند، یعنی در یک مکان فیزیکی (توزیع نشده).

حال فرض کنید یک سیستم عامل متن باز مانند لینوکس را بر روی رایانه شخصی خود با نرم افزار واژه پرداز متن باز اجرا کنید. افراد و سازمانهای مختلفی در تکامل هر دو مورد نقش دارند (تنظیمات اکنون غیرمتمرکز است). از طرف دیگر، شما هنوز هم برای اجرای تمام نرم افزارها از یک رایانه فیزیکی استفاده می کنید (هنوز توزیع نشده است).

یک سیستم توزیع شده اما متمرکز ممکن است متناقض به نظر برسد، اما اگر از تعاریف فوق بر اساس کنترل و موقعیت مکانی استفاده کنیم، خواهیم دید که چگونه کار می کند. یک سرویس خدمات ابری را که سرویس ذخیره سازی داده را ارائه می دهد٬ در نظر بگیرید. از نظر فیزیکی، داده های شما با توجه به در دسترس بودن منابع و انعطاف پذیری (توزیع شده) می توانند در دستگاه های مختلف به اشتراک گذاشته شده و تکرار شوند. با این حال، هر جا که ماشین ها و امکانات ذخیره سازی داده ها اتفاق می افتد، هنوز ارائه دهنده خدمات ابری آنها را کنترل می کند (متمرکز).

مورد آخر باقی می ماند، یعنی سیستم غیر متمرکز و توزیع شده. بیتکوین را مثال می زنیم. بیت کوین دارای زیرساخت بلاک چین است که توسط هیچ یک از نهاد ها قابل تغییر نیست (غیرمتمرکز). همچنین به عنوان یک شبکه همتا به همتا در رایانه های مستقل سراسر جهان (توزیع شده) اجرا می شود. اکنون می توانیم از بحث درباره میزان واقعی توزیع شده یا غیر متمرکز بودن بلاک چین های مشخص درک بیشتری داشته باشیم.

بلاک چین خصوصی و عمومی

در حالی که بلاک چین های عمومی تمایل به غیر متمرکز بودن دارند، بلاک چین های خصوصی به طور معمول توسط یک نهاد مانند یک شرکت کنترل می شوند. به این دلیل برخی افراد پیشنهاد می کنند که بلاک چین های خصوصی نباید بلاک چین نامیده شوند (یعنی آنها متمرکز هستند). از طرف دیگر بلاک چین های غیر متمرکز با استفاده از یک سیستم اجماع ماینینگ مانند گواه اثبات کار PoW ممکن است غیرمتمرکز بودن خود را از دست بدهند٬ اگر یک ماینر (یا گروه ماینر ها) از سایرین قدرتمندتر شود و منجر به حمله ۵۱ درصد شوند، می توانند کنترل بیشتر شبکه را در دست بگیرند و در این صورت آن بلاک چین دیگر غیرمتمرکز نخواهد بود.

در غیر این صورت٬ صرافی های ارز دیجیتال که به کاربران بلاک چین های غیر متمرکز خدمات ارائه می دهند٬ تمرکز و ریسک به وجود می آورند. صرافی مت گاکس(Mt.Gox) را در نظر بگیرید که زمانی بزرگترین صرافی آنلاین خرید و فروش بیتکوین بود. این صرافی که توسط یک نهاد کنترل می شد، امنیت کمی داشت و قبل از تعطیل شدن کامل چندین بار هک شد.

حتی بلاک چین های بیت کوین و اتریوم که طراحی غیرمتمرکز دارند در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کرنل جز بجز غیر متمرکز ارزیابی نشده اند. این مطالعه نشان داد که قدرت در بین معدود ماینر ها یا استخرهای ماینینگ متمرکز شده است. همچنين، تعداد بسياري از نود هاي بلاک چین به صورت فیزیکی فقط در تعداد کمی مركز بزرگ داده قرار گرفته اند كه اين بلاكچین ها را كمتر از آنچه تصور مي شود توزيع شده می كند.

برای نتیجه گیری، درجه های مختلف غیرمتمرکز و توزیع وجود دارد و نه تقسیم بندی های دشوار. غیرمتمرکز یا توزیع مطلوب پس از آن بستگی به اهداف شما دارد. امیدوارم با تعاریفی که در اینجا آورده شده است، بتوانید بحث و تبادل نظر سازنده ای درباره این موضوع داشته باشید.

منبع:

میهن بلاکچین


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

کدام پروژه‌ها میتوانند هایپ بعدی بازار باشند و رشد چند صددرصدی را داشته باشند!

کدام پروژه‌ها میتوانند هایپ بعدی بازار باشند و رشد چند صددرصدی را داشته باشند!

آموزش گام به گام فیوچرز صرافی مکسی(Mexc) به همراه 200 هزار شیبا هدیه

آموزش گام به گام فیوچرز صرافی مکسی(Mexc) به همراه 200 هزار شیبا هدیه

انواع صرافی در دنیای رمزارزها

انواع صرافی در دنیای رمزارزها

روزهای قرمز بازار چکار کنیم؟ بخش پنجم

روزهای قرمز بازار چکار کنیم؟ بخش پنجم

چگونه در ایردراپ پروژه ARKHAM شرکت کنیم؟ بدون هزینه تراکنش!

چگونه در ایردراپ پروژه ARKHAM شرکت کنیم؟ بدون هزینه تراکنش!


تحلیل کاربران

تفکیک دو مفهوم بنیادی

Aref1377

06/مهر/1398

برای نتیجه گیری درجه های متخلف غیر متمرکز و توزیع وجود دارد و نه تقسیم بندی های دشوار غیر متمرکز یا توزیع مطلوب پس از ان بستگی به اهداف خودتون داره

6

جالبه بدونید بلکچین چیه

saeed.khan

06/مهر/1398

بلاکچین (Blockchain) از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. به طور کلی بلاکچین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است. بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است. در هر بلاک هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت کوین. در بلاک چین، اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. برای مثال بلاکچین زیر را در نظر بگیرید، هر بلاک یک کشور را نشان می‌دهد که نام شهرهای آن کشور در آن ثبت شده هستند.

5

امتیت خصوصی

soheilstar

06/مهر/1398

یکی از مزایای ارزی مثل بیت کوین غیر متمرکز بودن آن است و خصوصی تر شدن بستر بلاکچین به رون آن کمک خواهد کرد

8

بلاک چین

alireza0833

14/مهر/1398

این فناوری فوق العاده پیچیده و پیشرفتس که روز به روز داره پیشرفت های میکنه که کسی نمیتونه حتی بهش فکر کنه به اندازه این فناوری قویه که باور کردنی نیست که خیلی از شرکتهای بزرگ در دنیا به دنبال این هستن با این شرکت همکاری کنن و بتونن فایروال های خودشون رو طرقی بدن و از ورود هکرها و خیلی چیزهای دیگه به سیستمشون جلوگیری کنن .

1

بلاک چین

ehsan7652

06/مهر/1398

بنظرمیادکه بلاک چین های خصوصی بهترعمل کنندوخب بحث متمرکزوغیرمتمرکزبودن هم بستگی به نظرهرفردداره که کدوم بلاکچینوانتخاب کنه

6

بلاک چین

sajad kh

06/مهر/1398

تمامی بلاک چین های عمومی شدیدا تمایل به غیر متمرکز بودن دارن و بلاک چین های خصوصی هم وابسته به یک نهاد یا یک شرکت خصوصی هستن

6

توزیع شده ی متمرکز

MiLAD9595

07/مهر/1398

بلاک چین ها اکثرا توزیع شده اند حال اگر بتوان از تعدادی از آنها در کشورهای مختلف به طور متمرکز استفاده کرد کنترل بر روی آن ها ساده تر خواهد شد و امنیت شبکه بیشتر میشود.

7

سازمان غیر متمرکز

saeeds9645

05/مهر/1398

یک سازمان غیرمتمرکز، ساختار کسب و کاری است که در آن کنترل، بجای متمرکز بودن بر روی یک فرد در راس، در میان اعضای تیم پخش شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال توسط سازمان های غیرمتمرکز ساخته شده و می شوند. آنها معمولا بصورت جهانی توزیع شده و از راه دور نیز فعالیت می کنند.

8

متمرکز یا توزیع شده

carilho

05/مرداد/1399

در یک سیستم متمرکز کنترل کل سیستم دست یک نهاد یا شرکت است اما در سیستم غیر متمرکز هیج نهاد خاص کنترل کننده ای وجود ندارد و این وظیفه به عهده نود های شبکه می باشد

2

بلاک چین خصوصی و عمومی

memol

05/مهر/1398

بلاک چین خصوصی راهی برای استفاده از امتیاز بلاک چین و تعیین گروهی از مشارکت کنندگان برای تایید تراکنش ها به شکل داخلی هست. این قابلیت ممکنه امنیت شما را درست مثل هر سیستم متمرکز دیگه ای، با خطر مواجه کنه در عوض بلاک چین عمومی از طریق پرداخت پاداش به مشارکت کنندگان از امنیت بالایی برخوردار هست. هرچند بلاک چین خصوصی نیز کاربرد خاص خودش رو داره. علی الخصوص زمانی که بحث مقیاس پذیری و حریم خصوصی و سایر مشکلات در بخش قانون گذاری در میان باشه.

17

سیستم بلاکچین

hosein66

16/مهر/1398

در یک سیستم متمرکز، کنترل فقط توسط یک نهاد انجام می شود (برای مثال یک شخص یا یک شرکت). در یک سیستم غیر متمرکز، هیچ نهاد کنترل کننده ای وجود ندارد. در عوض، کنترل بین چندین نهاد مستقل تقسیم می شود. هیچ نهادی کنترل بر روی بلاک چین ندارد بلکه شبکه ای از نودها به اجماع می رسند که کدام تراکنش تایید شود.

3

متمرکز و توزیع شده

ayneh

14/مهر/1398

در سیستم‌های متمرکز حاکمیت متعلق به یک نهاد مرکزی است که هر وقت بخواهد می‌تواند قوانین را تغییر بدهد اما در سیستم غیرمتمرکز بلاکچین حاکمیت بین تمامی افراد شبکه توزیع شده است.

4

نظر من

kamran010

05/مهر/1398

به نظر من آینده به سمتی میره که اکثر کشورها پول دیجیتال خود رو روانه بازار کنند خوبی این این کار به این شکل هست سهولت در در این معاملات و ترد کردن ارز ها و ارزها به وجود

5

بلاک چین خصوصی

soni3168

05/مهر/1398

طبیعیه که بلاک چین خصوصی بهتر و کاملتر به امنیت و حفظ اطلاعات کاربران اهمیت خواهد داده شد پس با این حساب باید سطح امینت و کیفیت کاری خود را بالا ببرن

9

بلاکچین

hgholami61

05/مهر/1398

بیتکوین یه مبادله غیر متمرکز هست و خوبی ارزهای دیجیتال به همین غیر متمرکز بودن آن هست

20

تحلیل بنیادین

maymand

07/مهر/1398

تحلیل بنیادین مبتنی بر داده های گذشته می باشد. در این روش محاسباتی سعی می شود تا با استفاده از قیمت ها، نمودار ها و الگو ها، آینده را پیش بینی کنیم. نمودار ها توسط اعداد و ارقام تولید شده در بازار ساخته می شوند. در تحلیل تکنیکال حرکت قیمت و رفتار بازار بررسی می شود تا بتوان الگو ها را شناسایی کرده و بر مبنای آن تصمیم مناسب را اتخاذ کرد. در این تحلیل هدف اصلی یافتن زمان مناسب برای ورود به بازار و خروج از آن، بر اساس روند گذشته و حال می باشد

5

بیت کوین

maleki.1375

05/مهر/1398

در اواسط ماه مه ، یک مقاله از اقتصاددان Alex de Vires منتشر شد که می گوید: استخراج بیت کوین برای استفاده از 0.5 درصد از انرژی جهان تا پایان سال 2018 تعیین شده است و اشاره می کند راه حل های دومی مثل استفاده از انرژی رعدو برق می تواند به کم کردن مشکل کمک کند. در ایسلند، میزان مصرف انرژی جهت استخراج ارز رمزنگاری شده در سال جاری بیشتر از میزان استفاده انرژی در منازل بوده است.

6

بلاک چین تسریع در کارها

Ho3

14/مهر/1398

فناوری بلاک چین با استفاده از روش‌های نوین به کمک بهبود جهان می‌آید و برابری فرصت‌های معاملاتی برای افراد مختلف در سراسر جهان است.

1

متمرکز یا توزیع شده

carilho

05/مرداد/1399

در یک سیستم متمرکز کنترل کل سیستم دست یک نهاد یا شرکت است اما در سیستم غیر متمرکز هیج نهاد خاص کنترل کننده ای وجود ندارد و این وظیفه به عهده نود های شبکه می باشد

1

بلاکچین

alcapon1959

05/مهر/1398

من دقیقا در جریان نیستم که بلاکچین خصوصی و عمومی به چه صورت عمل میکند ولی چیزی که مسلم است بلاک چین خصوصی در حفظ اطلاعات کاربران و ایجاد امنیت بهتر عمل خواهد کرد.

19

بیتکوین

fatima@

05/مرداد/1399

سیستم متمرکز یعنی یک نهاد کنترل مجموعه را به صورت کامل در اختیار داشته باشه اما در سیستم غیر متمرکز مثل بیتکوین این ماینر ها که بعنوان نود های شبکه هستند کنترل رو به صورت اجماع به دست دارند

1

اهمیت امنیت

AmirArsalan2537

06/مهر/1398

مطمئنا چه بلاکچین خصوصی باشد یا نباشد مهمترین چیز عملکرد ایمن در این مقوله هست که عامل جذب ماینر ها خواهد شد . چون هنوز گرفتن اطلاعات سینه به سینه ماینرها هست که گرایش به سمت یک بلاکچین را شکل میدهد

7

غیر متمرکز

esialimah

05/مهر/1398

یکی از فواید ارز های دیجیتال و بلاک چین همین غیر متمرکز بودنشه که یعنی هیچ نهاد و ارگانی کنترل و تاثیری روش نداره و دولت ها و بانک ها و سیاسیون نمیتونن روش تاثیر بزارن.بر عکس ارز های سنتی

9

غیر متمرکز بودن بیتکوین

fatima@

05/مرداد/1399

سیستم متمرکز یعنی یک نهاد کنترل مجموعه را به صورت کامل در اختیار داشته باشه اما در سیستم غیر متمرکز مثل بیتکوین این ماینر ها که بعنوان نود های شبکه هستند کنترل رو به صورت اجماع به دست دارند

1

متمرکز یا توزیع شده

carilho

05/مرداد/1399

در یک سیستم متمرکز کنترل کل سیستم دست یک نهاد یا شرکت است اما در سیستم غیر متمرکز هیج نهاد خاص کنترل کننده ای وجود ندارد و این وظیفه به عهده نود های شبکه می باشد

2

غیر متمرکز بودن بیتکوین

fatima@

05/مرداد/1399

سیستم متمرکز یعنی یک نهاد کنترل مجموعه را به صورت کامل در اختیار داشته باشه اما در سیستم غیر متمرکز مثل بیتکوین این ماینر ها که بعنوان نود های شبکه هستند کنترل رو به صورت اجماع به دست دارند

2

بلاک

abolfzl2212

05/مهر/1398

درحالی که بلاک چین های عمومی تمایل به غیر متمرکز بودن دارند بلاک چین های خصوصی به طور معمول توسط یک نهاد مانند یک شرکت کنترل میشوند

14

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.