coingram
کوینگرام

نوسان

قیمت

نام ارز

0.4%

67,103 $

3,858,422,500 تومان

Bitcoin

Bitcoin

btc

0.6%

3,119 $

179,348,825 تومان

Ethereum

Ethereum

eth

0%

0.9999 $

57,494 تومان

Tether

Tether

usdt

0.2%

579.4 $

33,314,925 تومان

Binance Coin

Binance Coin

bnb

1%

174.26 $

10,019,950 تومان

Solana

Solana

sol

0%

0.9997 $

57,483 تومان

USD Coin

USD Coin

usdc

0.7%

3,117 $

179,214,850 تومان

Staked Ether

Staked Ether

steth

0.3%

0.522 $

30,015 تومان

XRP

XRP

xrp

0%

0.155 $

8,913 تومان

Dogecoin

Dogecoin

doge

0.6%

6.46 $

371,450 تومان

TonCoin

TonCoin

ton

نابودی اقتصاد جهان با پول‌های دولتی: ابرتورم روم باستان و شباهت آن به امروز

11/مرداد/1400
افزودن به نشان شده ها
نابودی اقتصاد جهان با پول‌های دولتی: ابرتورم روم باستان و شباهت آن به امروز
اقتصاد
تحلیل
تاریخ
آموزش
2910
6 دقیقه

درو مک‌مارتین (Drew McMartin)، محقق حوزه اقتصاد کلان، در رشته‌توییتی وضعیت اقتصاد جهان را با استناد به تاریخ بررسی کرده است. او در پست خود با اشاره به ابر تورم روم باستان، آن را با تورم امپراتوری رایش آلمان (قبل از نازی و هیتلر) و وضعیت فعلی تورم در جهان مقایسه می‌کند و نتیجه‌گیری می‌کند که اقتصاد جهان با ارزهای دولتی به سمت بحران می‌رود. ترجمه رشته‌توییت این محقق را در ادامه می‌خوانید.

هزاران سال پیش از دوران رایش، دنیا شاهد کاهش شدید ارزش ارز امپراتوری روم بود. سرآغاز قرن دوم بعد از میلاد با سلطه امپراتوری روم بر تمام اروپای غربی، بخش‌هایی از شمال آفریقا و خاورمیانه همزمان شده بود. برخی از برآوردها حاکی از آن است که ۶۵ الی ۱۰۰ میلیون نفر تحت حکمرانی رومیان زندگی می‌کردند؛ حدود ۲۰ درصد جمعیت جهانِ آن زمان.

قلمرو امپراتوری روم

با وجود تمام این شکوه و جلال، ۱۵۰ سال بعد، روم در حال فروپاشی بود. عواملی زیادی را می‌توان در بحران قرن سوم میلادی دخیل دانست.

هرج‌ومرج‌های سیاسی، فساد، سیر کند توسعه، جنگ‌ها و غیره، همه و همه از جمله این عوامل بودند. در این میان اما، به نظر من بزرگترین عامل، بی‌ارزشیِ ارز رومیان بود.

کاهش شدید ارزش ارز در روم باستان در نهایت به دریافت بیش از اندازه مالیات و افزایش تورم و در نتیجه بحران اقتصادی منجر شد.

روم در آستانه سقوط

رد کاهش ارزش ارز رومیان یا به توصیف بهتر، سکه رومی را می‌توان در مقدار فلز به‌کاررفته در دناریوس دنبال کرد.

دناریوس یک سکه نقره‌ای بود که در دو قرن ابتدایی امپراتوری روم برای مصارف معمول مردم ضرب می‌شد.

دناریوس

یک سکه ۴ گرمی در سال ۶۰ پس از میلاد، از ۹۵٪ نقره تشکیل شده بود. این میزان در سال ۱۱۰ پس از میلاد به ۸۵٪ رسید. در سال ۱۷۰ پس از میلاد هر سکه ۴ گرمی شامل ۷۵٪، سال ۲۱۱ پس از میلاد شامل ۶۰٪ نقره و در سال ۲۰۷ پس از میلاد این میزان تنها ۵٪ بود.

طولی نکشید که سکه‌های نقره‌ای جای خود را به سکه‌های برنزی دادند.

همزمان با کاهش ارزش ارز روم، تورم هم سر به فلک کشید.

نمودار کاهش میزان نقره‌های بکاررفته در سکه‌ها

با رسیدن به سال ۲۹۰ پس از میلاد، سکه‌های جدیدی نظیر سولیدوس عرضه شد که می‌توان آنها چیزی شبیه به ارزهای دیجیتال ملی امروزی دانست.

عرضه این سکه‌ها هم نتوانست جلوی تورم را بگیرد و در نهایت به صدور دستور قیمت فروش کالاها (Edict on Maximum Prices) انجامید که تقریباً به‌معنای تعیین قیمت دستوری برای کالاها است؛ اتفاقی که بی‌شباهت به کنترل اجاره‌ها در دوران رایش (آلمان قبل از نازی) نیست.

این دستور در روم، با هدف ایجاد محدودیت در قیمت بیش از ۱,۰۰۰ کالا و خدمات صادر شده بود.

صدور این دستور هم نتوانست جلوی تورم را بگیرد و کمی بعد قیمت‌ها به ۷۰ برابر قیمت دو قرن پیش از آن رسید؛ بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت هم مربوط به یک دهه پایانی آن بود.

چیزی که در ابتدا تنها یک کاهش آهسته ارزش ارز بود، طولی نکشید که به نابودی ارز روم تبدیل شد.

همان طور که در تصویر زیر مشخص است، کاهش ارزش ارز در ابتدا آهسته‌آهسته آغاز می‌شود و همواره هم همین طور است. در مراحل ابتدایی، این کاهش ارزش به‌راحتی انجام می‌شود؛ می‌توان کمی از مقدار نقره کم کرد و چند سکه بیشتر به چرخه اضافه کرد.

کاهش میزان نقره‌ در سکه‌های رومیان

گذشته از این، ما در حال تولید پول جدید در اقتصاد هستیم (روزهای اولیه چاپ پول این را می‌گویند). اما این موضوع واقعاً اتفاق خوبی است؟

چاپ بیشتر پول شباهت زیادی به هروئین دارد. اولین بار که هروئین مصرف می‌کنید به‌اصطلاح شما می‌گیرد. البته من تا به حال هروئین مصرف نکردم!

چاپ پول!

پس از آن، شما تمام مدت هروئین بیشتری می‌خواهید تا باز هم شما را بگیرد به فضا بروید! این مسئله شبیه به سیاست‌های محرک اقتصادی و چاپ بیشتر پول و تزریق آن به اقتصاد است. درست مثل مصرف هروئین که در پایان راه اوردوز می‌کنید، چاپ پول بیشتر هم باعث فروپاشی نظام ارزی خواهد شد.

ترازنامه (دلارهای چاپ‌شده) فدرال رزرو

به نظر من، تاریخ زمانی باعث می‌شود چشمان‌تان از حدقه بیرون بزند که داده‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنید. با مقایسه نمودار نقره در زمان روم و ترازنامه‌های بانک‌های مرکزی یا به‌طور خاص فدرال رزرو شباهت‌های زیادی خواهیم دید. صد البته باید بدانید که نمودار نقره در زمان روم برای نشان‌دادن کاهش میزان نقره به‌کاررفته در سکه‌ها برعکس شده است. با دیدن شباهت‌های دو نمودار انگار فردی در داخل ذهنتان فریاد می‌زند که حواستان را جمع کنید.

نمودار برعکس میزان نقره به‌کارررفته در سکه‌های رومیان

کنار گذاشتن عادت کاهش ارزش ارز کار بسیار سختی است. بدتر از این موضوع، آن است که بیشتر آدم‌ها حتی متوجه بد بودنش نمی‌شوند. این مسئله هم در زمان روم و هم در زمان آلمان رایش درست از آب در آمد و امروز هم صدق می‌کند؛ انگار تاریخ دوباره تکرار می‌شود!

سیاستمداران آمریکایی به انبساط ترازنامه‌هایشان به چشم یک مشکل که باید حل شود نگاه نمی‌کنند. بدتر! آنها این انبساط را دلیل تورم نمی‌بینند و حتی تورم را بد نمی‌دانند.

کاهش ارزش ارز یک خیابان یک طرفه است. تخته سنگی غول پیکری است که در شیب فقط رو به پایین حرکت می‌کند.

گرگ فاس (Greg Foss) در این باره می‌گوید:

۱۰۰ درصد مطمئن هستم که ارزهای فیات همچنان به کاهش ارزش خود ادامه می‌دهند و هر روز شتاب کاهش‌شان بیشتر می‌شود.

کاهش قدرت خرید دلار

حالا شما هم باید برای محافظت از خودتان در مقابل تورم به‌دنبال خرید دارایی‌های سخت بروید. بیت کوین بخرید! طلا بخرید! نقره بخرید! ملک و زمین بخرید! تمام اینها دارایی‌های سخت و کمیابی هستند که تولید دوباره‌شان سخت است. برای من بیت کوین با فاصله، بهتر از نمونه‌های دیگر است. شما خودتان از بین آنها بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

نمودار ارزش دلار نسبت به بیت کوین

منبع:

ارز دیجیتال


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

چشم‌انداز قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ: آماده‌سازی برای یک رشد جدید

چشم‌انداز قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ: آماده‌سازی برای یک رشد جدید

فرصت‌های جدید معاملاتی در بازار: آماده‌باش برای سودآوری!

فرصت‌های جدید معاملاتی در بازار: آماده‌باش برای سودآوری!

تحلیل دقیق بازار بیت کوین در آستانه هوینگ: آیا تاریخ دوباره خود را تکرار می‌کند؟

تحلیل دقیق بازار بیت کوین در آستانه هوینگ: آیا تاریخ دوباره خود را تکرار می‌کند؟

دورخیز قیمت سولانا به سمت ۵۰ دلار!

دورخیز قیمت سولانا به سمت ۵۰ دلار!

تحلیگر مطرح: قیمت بیت ‌کوین به زودی به ۷۰ هزار دلار می‌رسد!

تحلیگر مطرح: قیمت بیت ‌کوین به زودی به ۷۰ هزار دلار می‌رسد!


تحلیل کاربران

کاهش ارزش پول چرایی

mohsen2131

11/مرداد/1400

اابته لایک کردم چون مقاله ای ارزشمنده ولی نکته عجیبی که مغفول موند چرایی شروع پایین اومدن ارزش پول بود. نویسنده به زیبایی سعی کرد اقدامات امپراطوری برای کنترل ارزش ارز رو به تصویر بکشه و این اقدام آنها کاملا قابل تعمیم به دلار و حتی ریال ما هم میباشد اما چرا و چرا ارزش پول ملی "شروع" به کاهش مبکند؟

15

پول‌های دولتی عامل نابودی اقتصاد جهان

Behroozmahmoudi

11/مرداد/1400

اقتصاد امروز جهان بی شباهت به اقتصاد روم باستان و امپراتوری رایش آلمان نبوده وتورم فعلی جهان دقیقا همانند ابر تورم روم باستان و امپراتوری رایش آلمان می‌باشد که باعث اضمحلال امپراطوری های مذکور انجامید وعامل این تورم نابودگر نیز نشر و انتشار بی قید و بند پول توسط دولت هاست.

34

تورم در سکوت کرونا

amirsam.hakhamanesh1992

11/مرداد/1400

با سلام... ابرتورمی که اکنون در روم باستان یا ایتالیا شاهدش هستیم در کل تمامی این دنیای پهناور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب با این تورم سروکله میزنن... جهان پس از ویروس کرونا دگر به روزهای خوب اقتصادی برنمیگردد و بی شک دلایلی باعث ان شده است که مهم ترینش کروناست اما این وسط سیستم بانک جهانی و کاسبان روزهایی که خون مردم هر جایی را در شیشه میکنند هم عامل بسیار مهمی میباشد.. هر چقدر ذخایر کشور ها کمتر شود باعث به وجود امدن تورمی شدیدا سخت میگردد که توام با ان ارز های کشورهای مربوطه با چاپ پول توسط صندوق جهانی بین المللی پول از ذخایر اصلی ان ها کم میشود هم ارزش خود پول کم میشود هم باعث بدهی هایی سنگین میگردد هم ذخایرشان نابود میشود...بسیار مهم است این نکته که ایا درصد اندکی که میتوانند با کارهایشان کمتر اسیبی را به سه مورد که گفتم دست در دست هم میدهند تا این غول بزرگ را به زنجیر دراوردند گرچه شک دارم چون که انان فکر خود بوده و ثروتشان باید همه جهان یکصدا و متحد باشند اما افسوس ........ ممنون از ووقتتون

25

ابر تورم ۱۴۰۰

امینکوین

11/مرداد/1400

اگر در زمان روم باستان و قبل از آن ۲ تا۳ قرن طول کشید تا قیمت ها ۷۰ برابر شد، در زمان ما و در ایران، ۱ یا دو سال برای این مقدار تورم کافی است. همه شواهد نشان از تورم افسار گسیخته ۱۴۰۰ دارد. طرح صیانت هم شده کاتالیزور این موضوع زیرا با نبود اینترنت رمز ارزی هم در کار نخواهد بود و دوباره قیمت ماشین و خونه سر به فلک میکشد.

33

دناریوس

ayoobchem

11/مرداد/1400

رد کاهش ارزش ارز رومیان یا به توصیف بهتر، سکه رومی را می‌توان در مقدار فلز به‌کاررفته در دناریوس دنبال کرد. دناریوس یک سکه نقره‌ای بود که در دو قرن ابتدایی امپراتوری روم برای مصارف معمول مردم ضرب می‌شد

30

نابودی اقتصاد جهان با ارز فیات

09192110430

11/مرداد/1400

یک سکه ۴ گرمی در سال ۶۰ پس از میلاد، از ۹۵٪ نقره تشکیل شده بود. این میزان در سال ۱۱۰ پس از میلاد به ۸۵٪ رسید. در سال ۱۷۰ پس از میلاد هر سکه ۴ گرمی شامل ۷۵٪، سال ۲۱۱ پس از میلاد شامل ۶۰٪ نقره و در سال ۲۰۷ پس از میلاد این میزان تنها ۵٪ بود. طولی نکشید که سکه‌های نقره‌ای جای خود را به سکه‌های برنزی دادند. همزمان با کاهش ارزش ارز روم، تورم هم سر به فلک کشید. نمودار کاهش میزان نقره‌های بکاررفته در سکه‌ها با رسیدن به سال ۲۹۰ پس از میلاد، سکه‌های جدیدی نظیر سولیدوس عرضه شد که می‌توان آنها چیزی شبیه به ارزهای دیجیتال ملی امروزی دانست؟؟؟

26

تورم

mahmood.rahmati

11/مرداد/1400

سیاستمداران آمریکایی به انبساط ترازنامه‌هایشان به چشم یک مشکل که باید حل شود نگاه نمی‌کنند. بدتر! آنها این انبساط را دلیل تورم نمی‌بینند و حتی تورم را بد نمی‌دانند

29

تورم ارزهای فیات_از گذشته تا امروز

نوید

11/مرداد/1400

خب یکی از مزیت های ارزهای دیجیتال همینه که میگن تورم نداره.البته خودمم نمیدونم چطوری میشه؟ ولی خب همه میگن .ارز فیات فیاته .قدیمی و جدید نداره هنوز هم چنین چیزی هست

14

نابودی اقتصاد جهان

marwan

28/بهمن/1401

با توجه به جنگ بین روسیه واکراین وزلزله های زیاد شدید در دنیا وافزایش قدرت خرید مردم وافزایش قیمتهای مصرفی این اقتصاد جهان محکم واستوار نخواهد ماند وروز به روز ضعیفتر میشه

2

بزرگترین اشتباه

majidsoltsni

11/مرداد/1400

بزرگترین اشتباهی که مردم، در روابط انسانی مرتکب میشوند این است که بجای آنکه مراقب و نگران رفتار و اعمال و پندار خود باشند نگران رفتار و اعمال دیگرانند..

32

ارزش به ارز

لیلا؟نوروزی

12/مرداد/1400

انچه که قصد دارند در بازارهای ارز دیجیتال سرمایه داران میلیونر بگنجانند فراوانی و اندوخته گیست نه ارزش در باب معاملات ونه رشد اقتصادی برای تمامی بازار ومردم تا جریان اتفا ق بیفتدد .

18

چاپ پول ،فروپاشی اقتصاد !

amirkhosrofeizi

13/مرداد/1400

دولت ها و در راس این دولت ها کشور آمریکا و کشورهای غربی تو یک دهه گذشته نشون دادن که میخوان جلوی مشکلات بزرگ رو با افزایش حجم نقدینگی و با چاپ پول و تغییر عدد رقم بانکهای مرکزی کنترل کنن اما این مشکل هنوز سرجاش هست تا جایی که مثل چین بلاکچین رو به رسمیت کامل بشناسن دولت ها زیر پرچم بلاکچین عملا خودشون رو نابود شده میدونن و اصلا به فکر قانون گذاری براش نیستن که اگر باشن قطعا ابن ابرتورم ها در همه دنیا از بین خواهد رفت چین یوان دیجیتال رو در دو مرحله آزمایش کرده و اقتصاد اول در پساکروناست و تنها دلیلش هم تن دادن به کریپتوست !

35

دولتها توجهی به تورم ندارند

زارع

11/مرداد/1400

تورم افسارگسیخته که هرروزدرزندگی بشر بیشترمیشود وهیچ دولتی نمی تواند جلوی این تورم راسد نماید فقط تنهاراه نجات ازاین بحران راچاپ پول یادلارمی داند که کاملا اشتباه است بیکاری فقر بیداد می کند ولی خبری ازرسیدگی نیست فقط تعداد انگشت شماری خودرارا ثروتمند میبینندکه ان هم زمانی به پایان میرسد برگشت به دوران طلایی دیگر دیر شده است

30

اقتصاد جهان به لرزه شد

arminaka71

11/مرداد/1400

ابر تورم درسراسر جهان ستون پول کشورها به لرزه درآورد لحظات آخر ارز فیات باید دولت ها بفهمن کشورها که پول انحصاری بزارن کنار به جدید بشن بازار در دست ارزدیجیتال و طلا آینده دیجیتالی

34

تورم بازاری

Hadi49hadi

13/شهریور/1400

حقوقی‌ها یا به گفته برخی از کارشناسان بازار سرمایه، پدرخوانده‌های بورس، بازیگرانی هستند که اغلب از نگاه سرمایه‌گذاران حقیقی، نقش تعیین‌کننده‌ای در روند حرکتی بازار سرمایه دارند، به‌طوری‌که جهت و سمت‌وسوی رشد یا نزول بازار را اغلب حقوقی‌ها یا سهامداران عمده تعیین می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر، سکان هدایت بازار در دست این گروه از سهامداران قرار دارد. در واقع حقوقی‌ها با برخورداری از توان مالی بالا می‌توانند نقش مهمی در تعیین مسیر آینده بازار سهام برعهده داشته باشند.

5

تحلیل درست

[email protected]

14/مرداد/1400

سلام دوستان برای پیش‌بینی اگه مبتدی هستین حالا یا حرفه ای نکاتی مانند که میخواین کندل رو پیش بینی کنین اگه استرس داشته باشین یا اگه ناراحت باشین یا اگه طمع کنیم بگیم ما اینقدر سود کردیم ۱ ساعت دیگه پیش بینی کنیم چی میشه این اشتباهه و شما رو به ضرر کردن وادار میکنه.

5

آینده ای به نام بیتکوین

SINASAMAEI

11/مرداد/1400

بیتکوین بهترین ارز تاریخ میشه میدونید چرا؟ چون تعدادش محدوده(21میلیون) و به مرور زمان با افزایش تعداد ارزش اون از بین نمیره نکته دوم هم اینه که به اندازه ی کافی خورد هستش که خاصیت پخش شوندگی داشته باشه (ساتوشی) تازه سایر ارزهای دیجیتال هم به کمکش میان. دوران ارزهای فیاتمثل دلار دیگه تموم شده هست

33

جایگزینی ارز دیجیتال

مسعودجعفری

11/مرداد/1400

باسلام همچنان که تاریخ گواه می باشد که کم کم پول های سکه ای رفته رفته کم رنگ تر شدند و حتی الان پول های اسکناسی بیشتر از پول های سکه ای موجود می باشد اولا ارزش ندارد این همه نقره یا قلع در تولیدسکه ها استفاده شود چون ارز نقره و قلع مثل چند قرن پیش نیست و دوما طی سال های اینده مسلما ارز دیجیتال جایگزین پول های کنونی خواهد شد .

31

ارز

[email protected]

12/مرداد/1400

ارز ایرانم که اصلا به درد نمخوره اصلا پول ایران ارزش نداره تو دوره کرونا گرانی هیچ شده باید طوری طراحی کن که پول ایران یه زره ارزش داشته باشه تو گرانی که ملت ایران نمتوان چیزی بخرن هر هفته به خاطر کرونا تعلطل اعلام میکن

8

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.