coingram
کوینگرام

نوسان

قیمت

نام ارز

0.4%

63,206 $

3,786,039,400 تومان

Bitcoin

Bitcoin

btc

4.5%

2,568 $

153,800,438 تومان

Ethereum

Ethereum

eth

0.1%

0.9997 $

59,882 تومان

Tether

Tether

usdt

1.5%

571.3 $

34,217,875 تومان

Binance Coin

Binance Coin

bnb

3.6%

147.35 $

8,826,265 تومان

Solana

Solana

sol

0.1%

0.9996 $

59,876 تومان

USD Coin

USD Coin

usdc

0.4%

0.5822 $

34,874 تومان

XRP

XRP

xrp

4.6%

2,568 $

153,838,175 تومان

Staked Ether

Staked Ether

steth

0.8%

0.1053 $

6,307 تومان

Dogecoin

Dogecoin

doge

1.3%

5.58 $

334,242 تومان

TonCoin

TonCoin

ton

بزرگترین هک تاریخ دیفای رخ داد؛ ۶۰۰ میلیون دلار از پالی‌نتورک به سرقت رفت

20/مرداد/1400
افزودن به نشان شده ها
 بزرگترین هک تاریخ دیفای رخ داد؛ ۶۰۰ میلیون دلار از پالی‌نتورک به سرقت رفت
PolyNetwork
DEFI
هک
امنیت
9810
4 دقیقه

پالی نتورک (PolyNetwork) در اتفاقی که می‌توان آن را بزرگترین هک تاریخ دیفای خواند، هک شد. در ادامه به بررسی نحوه وقوع این هک و این موضوع که کدام یک از سرمایه‌گذاران باید ‌قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و پروتکل‌های دیفای باید احراز هویت انجام دهند می‌پردازیم.

به نقل از کریپتوپوتیتو، پالی نتورک که یکی از پروتکل‌های تعامل‌پذیری است و تراکنش‌های بین زنجیره‌ای بین چندین بلاک چین مهم را امکان‌پذیر می‌سازد، هک شد و ۶۰۰ میلیون دلار از رمز ارزهای سرمایه‌گذاران بر بستر پالیگان، بایننس اسمارت چین و اتریوم سرقت شد.

جریان از چه قرار است؟

پالی نتورک اعلام کرد این شبکه در ساعت ۸:۳۸ (۱۶:۳۸ به وقت ایران) روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد مورد حمله قرار گرفته است. پالی نتورک سریعا آدرس‌هایی که این هکر ناشناس سرمایه‌ها را به آنها انتقال داده است اعلام کرد و از ماینرهای صرافی‌های تحت تاثیر این هک درخواست کرد که این آدرس‌ها را در فهرست سیاه خود قرار دهند.

آدرس‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین و پالیگان موردنظر به ترتیب موجودی ۲۶۶.۵ میلیون، ۲۵۲ میلیون و ۸۵ میلیون دلاری را نشان می‌دهند.

این هک شامل توکن‌های WBTC، WETH، RenBTC، DAI، UNI، SHIB و FEI می‌شود. ارزش مجموع رمزارزهای سرقت شده از پالی نتورک بیش از ۶۰۰ میلیون دلار است که این هک را به بزرگترین سرقت عرصه دیفای تاکنون تبدیل می‌کند.

از لحاظ ارزش دلاری می‌توان این هک را با هک صرافی‌های Mt. Gox و بیتفینکس مقایسه کرد که به ترتیب شاهد سرقت ۵۰۰ میلیون و ۷۵۰ میلیون دلاری بودند.

گفتنی است سریعا مشخص شد که منبع اولیه سرمایه هکر، توکن مبتنی بر حفظ حریم خصوصی مونرو (XMR) بوده و سپس هکر آن را به اتر، BNB و MATIC تبدیل کرده است.

جی هائو (Jay Hao) مدیرعامل صرافی رمزارز OKEx به قربانیان هک پالی نتورک اطمینان داد که در حال بررسی شرایط کنونی است. وی گفت:

صرافی OKEx در حال بررسی موضوع است. ما در حال مشاهده و بررسی جریان انتقال کوین‌ها هستیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا شرایط کنونی را مدیریت کنیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم فنی بخش کیف پول صرافی ما تماس حاصل فرمایید.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ماهیت این هک، لو رفتن کلیدهای خصوصی کاربران بوده است که به دلیل طراحی مبتنی بر قراردادهای هوشمند پالی نتورک، به راحتی صورت می‌گیرد.

قرارداد هوشمند مدنظر متعلق به شرکتی است که از یک کیف پول استفاده می‌کند. این موضوع به هکر امکان داده است تا قرارداد را امضا کرده و به اتمام برساند و پس از به دست آوردن کلیدهای خصوصی، تمام سرمایه‌ها را به آدرس خود انتقال دهد. پالی نتورک مشخص نکرده است که قراردادهای هوشمند آنها از اتراسکن (Etherscan) استفاده می‌کند یا خیر.

سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند از این اتفاق جلوگیری کنند؟

دیفای به عنوان یک عرصه روبه‌رشد، مشکلات زیادی دارد که باید برطرف شوند و احتمال کلاهبرداری‌ها، هک‌ها و سرقت‌های زیادی همانند سرقت از پالی نتورک، در آینده نزدیک در این عرصه وجود دارد. سرمایه‌گذاران باید اطمینان حاصل کنند که قراردادهای هوشمندی که پروژه مدنظر آنها استفاده می‌کند توسط سازمان‌های حسابرسی حرفه‌ای با سابقه خوب، حسابرسی شده باشند. این اقدام می‌تواند از سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران محافظت کند.

تیم توسعه‌دهنده پالی نتورک گفته است که اقدامات قانونی را اتخاذ می‌کند و از هکر خواسته است که سرمایه‌ها را بازگرداند.

مقدار سرقت شده از دیفای در سال ۲۰۲۱

هکر پالی نتورک اعلام کرد ارزش این هک می‌توانست بیشتر باشد

مودیت گوپتا (Mudit Gupta) کدنویس ارشد سوشی‌سواپ مدعی است که مشکل کنونی، هک دیفای یا قراردادهای هوشمند نیست، بلکه لو رفتن کلیدهای خصوصی همراه با طراحی و تصمیم غیرمسئولانه پالی نتورک مشکل اصلی است.

تیم توسعه‌دهنده پالی نتورک نامه‌ای به هکر نوشته است و از او درخواست کرده‌ است با این تیم همکاری کند‌. در این نامه آمده است:

ما در صدد ایجاد ارتباط با شما هستیم تا شما را به بازگرداندن سرمایه‌های هک شده متقاعد کنیم.

هرچند به نظر نمی‌رسد که هکر مورد نظر تمایلی به همکاری با پالی نتورک داشته باشد. هکر به تمسخر این پروژه پرداخته و گفته‌ است:

اگر شت‌کوین‌های باقی مانده را نیز انتقال می‌دادم، ارزش این هک به یک میلیارد دلار می‌رسید. آیا این پروژه را نجات داده‌ام؟ من به پول علاقمند نیستم. اکنون این موضوع را بررسی می‌کنم که مقداری از توکن‌ها را برگردانم یا آنها را به حال خود رها کنم. اگر توکن جدیدی ایجاد کنم و بگذارم DAO تصمیم بگیرد که این توکن‌ها کجا بروند چه اتفاقی می‌افتد؟

پائولو آردوینو از مدیران ارشد شرکت تتر در توییتر اعلام کرد ۳۳ میلیون دلار رمز ارز USDT متعلق به آدرس این هکر را مسدود کرده است.

به نظر شما راهی برای بازگرداندن سرمایه کاربران پالی نتورک وجود دارد؟

به‌روزرسانی: هکر پالی نتورک در حال برگرداندن ارزها است

هکر در یک تراکنش اتریوم پیامی درج کرده بود. او برای تیم توسعه پالی نتورک نوشته بود که آماده انتقال دارایی‌ها است. او در ادامه و در تراکنش دیگری اعلام کرد:

نتوانستم با پالی ارتباط برقرار کنم. من یک کیف پول مولتی سیگ امن از طرف شما احتیاج دارم.

پالی نتورک نیز در یک توییت سه آدرس در شبکه‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین و پالیگان را منتشر کرده است.

به گزارش بلاک‌کریپتو، هکر پالی نتورک پس از آنکه اطلاعات شناسایی او توسط شرکت Slowmist به دست آمد، به برگرداندن سرمایه‌های سرقت شده مشغول شده است. تا کنون او یک میلیون دلار استیبل کوین USDC را در این تراکنش‌ها روی شبکه پالیگان برگشت داده است. علاوه بر آن معادل ۱.۱ میلیون دلار رمز ارز BTCB (معادل بیت کوین در شبکه بایننس اسمارت چین) را در این تراکنش‌ها برگردانده است.

منبع:

میهن بلاکچین


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!

کیف پولی که از 757 دلار به 880 هزار دلار رسید!

کیف پولی که از 757 دلار به 880 هزار دلار رسید!

ارزهای در خطر SEC کدام ها هستند؟

ارزهای در خطر SEC کدام ها هستند؟

تغییر راهبرد آرک در ETF خود

تغییر راهبرد آرک در ETF خود


تحلیل کاربران

امنیت ضعیف پالی نت ورک

نوید

21/مرداد/1400

چنین چیزی اگر هک بشه امنیت کل دارندگان و طرفداران ارزهای دیجیتال کم شده و کم کم اونا به فکر سرمایه گذاری روی چیز های دیگه میفتن

2

هکر ها نواقص سیستم را هویدا میکنند

soltan-moh3n

20/مرداد/1400

پروژه دیفای همانند کودکیست که شروع به راه رفتن و آموختن نموده و گاها زمین میخورد و هکرها فی الواقع با هک کردن خود نواقص سیستم و درزهایی را که امنیت سیستم را به خطر میندازند هویدا میکنند این طبیعیست که اگر تشکیلاتی از لحاظ امنیتی ضعف داشته باشد مورد دستبرد قرار گیرد اما چه باید کرد تا سرمایه ما بعنوان کاربر به خطر نیفتد میتوان گفت قطعا و صرفا نمیتوان فاکتوری را عنوان کرد اما میتوان با بررسی و تحقیق بهترین را یافت در انتخاب کیف پول باید نهایت دقت را بکار برد

36

هک

abedini

20/مرداد/1400

متاسفانه افرداری هستند که در هر حالت فکر های منفی دارن و به فکر در اوردن پول های به هر نحوی هستند پول دراوردن راحت متاسفانه شده افت بشریت

38

عجیبه

SINASAMAEI

20/مرداد/1400

پلتفرم هایی مثل پالی نتورک که از شهرت بسیاری برخوردارند خودشون رو غیر قابل حک ميدونند اما به همین راحتی 600 میلیون دلار از دست میدن

35

fare..

farejoon

23/مرداد/1400

با سلام کاش میشد این کارهای بد را از ریشه نابود کنن از روزی که تو کار کامپیوتر و گوشی و تبلت افتادم هزاران بار خوندم کا این هکر بازهای زبردست به جای اینکه ازاین وسایل ونبوغشون به جای خوردن پولهای حروم یا مردم ازاری در راه خوب استفاده میکنن این با گیر افتادن باز چند وقت دیگه از یه جای دیگه مثل مار از یه جای دیگه سر در میارن من که واقعا خودم با این همه مراقبت های ساعتی مدام کنترل میکنم باز میبیم چه اندازه از حقوقم یا توسایتی که از من شماره یا کد یا اگهی های مختلف چه کلاهی سرم رفته خلاصه کی اساسی جلوی این افراد دزد در همه مراحل گرفته میشه تازه هر چیزیم اگه بلد نباشن با این فیلمها اطلاعاتشون میلیون برابر میشه من حتی جرآت ندارم تو یکی از سایت های خودمون شرکت کنم خلاصه توهین نباشه ولی واقعا چشمم ترسیده خدا کنه راهی یا دستگاهی یا هر کاری که به صلاح مردم هست اجام بده چون ما خودمون کم استرس نداری حالا بیاییم اینم بره تو مغزمون چه شود واقعا با این افراد باید چکار کرد تا درس عبرتی برای دیگران شود انشالله به امید همچین روزی من که عددی نیستم با احترام و موفقیت برای دوستان خوبم .

4

هک دیفای: بزرگترین دزدی رمزارزها

امینکوین

20/مرداد/1400

در جریان یکی از بزرگترین دزدی‌های رمزارز، هکرها با نفوذ به سامانه شرکت «پُلی نت‌ورک» بیش از ۶۰۰ میلیون دلار را به سرقت بردند. حمله هکرها به سامانه‌های مالی غیرمتمرکز که اصطلاحا «دفی» (DeFi) خوانده می‌شوند به‌طرز چشمگیری افزایش یافته و در سال ۲۰۲۱ ، حدود ۵۴ درصد از کل تخلفات رمزارزی را به خود اختصاص داده است درحالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ تنها ۳ درصد بود. امسال و تنها تا پایان ماه گذشته میلادی ۳۶۱ میلیون دلار از طریق حمله به چنین سامانه‌هایی به‌سرقت رفته بود.

30

مفید

aguitar

20/مرداد/1400

ممنون بسیار مفید و آموزنده بود و همچنین ممنون از اپلیکیشن خوب کوین گرام جای پیشرفت بیشتری هم دارد اما برای آگاهی از دنیایی که توش هستیم کافیه

2

هک شبکه دیفای پالی نتورک

زارع

20/مرداد/1400

هک شش میلیون دلاری شبکه پالی نتورک به احراز هویت سرمایه گذاران برمی گردد که باشناخت هکران امیداست این سرمایه به این شبکه باز گردد ولی امنیت بیشتر اینگونه شبکه هاحق سرمایه گذاران است

40

خداروشکر

nzninsmdi

21/مرداد/1400

باز خداروشکر طرف هکر کلاه سیاه نبوده که اونوقت خیلی بد میشد نه برمیگردوند نه هم حقیقت میگفت.. باز این هم مال دزدی برگردونده هم جاشو گفته..

0

لیست سیاه

mahmood.rahmati

20/مرداد/1400

پالی نتورک سریعا آدرس‌هایی که این هکر ناشناس سرمایه‌ها را به آنها انتقال داده است اعلام کرد و از ماینرهای صرافی‌های تحت تاثیر این هک درخواست کرد که این آدرس‌ها را در فهرست سیاه خود قرار دهند

27

هکر

abbaskorbanm

20/مرداد/1400

هنرها همیشه مرموز بوده والایی میکنند حالا شنیدم این هکر ششصد میلیون دلاری دارد دارایی را بر میگردند خدا کند مردم عادی نسوزد آشنایی که کلاه میزان سر مردم بگوید تا ادب بشن

44

ناامید کردن هکرها از ارزهای دیجیتال

مسعودجعفری

20/مرداد/1400

باسلام بنظرم تیم پشتیانی و فنی صرافی ها و ارزهای دیجیتال باید از چنان تدابیری امنیت فوق العاده بالا استفاده کنند که هیچ هکری نتواند ارزی رو هک کند و بعبارتی هکرها از هک کردن ناامید بشن و یه اصطلاحی هست پیشگیری بهتر از درمان است اینکه هکری دستگیر بشه و ارزها به صاحبشان عودت داده بشه بجای ان باید پیشگیری سرلوحه کل صرافی ها قرار گرفته باشه

45

پالس و هم بزرگ تاریخ

aliramazanimogadam

21/مرداد/1400

بازار دیفای یه نواقصی داره که بر طرف کردنش یک مدت زمان می‌بره و احتمالا در آینده شاهد سرقتهای زیادی خواهیم بود امید دارم که هر چه زود تر این نواقص زودتر بر طرف بشه تا شاهد از دست رفتن سرمایه دوستان نباشیم ..

17

دنیای مجازی و هکر ها

[email protected]

20/مرداد/1400

با درود و سپاس فراوان به شما دوست و هموطن عزیز و گرامی : بقول معروف : مال تان را خوب نگهدارید ، تا همسایه تان را دزد نکنید . یا، پای شتر تان را ببندید ، آنوقت آن را بخدا بسپارید. بله ، وقتی که ما یا هر کسی ، از اموال و سرمایه هایش خوب نگهداری نکند ؟ حتی دیگران را تحریک به دزدی ؟ یا وقتی سیستم ضعیف باشد ؟ هور ها را تحریک خواهد کرد برای نفوذ.... با تشکر فراوان ، موفق و پیروز و صحت و سلامت و تندرست و سربلند باشید ...

34

هکر ها و ارز دیجیتال

ali_bitcoin_2001

23/مرداد/1400

با سلام و عرض ادب پلتفرم های مثل پالی نتورک که شهرت زیادی دارند که خودشان غیر قابل هک می دانستند و به همین راحتی 600میلیون دلار را دست دادند.... با تشکر ...♡♡

4

هکر محترم یا هکر ترسو

ali.a.m.z

21/مرداد/1400

با کمال احترام به تمامی دوستان گرامی و البته در کنارش هکر های محترم من معتقدم این بنده خدا ادم ترسویی بوده هرچند خودش گفته به پول احتیاجی نداره و علاقه ای هم نداره و خودش هم سی و سه میلیون دلار پول تتر داشته ، ولی بازم میگم چون لو رفته ادرس هاش و این ترسیده از دنیای دیجیتال بل کل ترد بشه ، ترسیده و تصمیم گرفته مال دزدی رو پس بفرسته

26

هک حساب شده

amirasefifar

21/مرداد/1400

این هک بی سابقه و متحیر کننده همگان را در شوک و البته خنده واداشت ک نتیجه عدم بی کفایتی و برنامه ریزی امنیتی شرکت مذکور میباشد . جای تاسف و تبسم

2

سختی روزگار

majidsoltsni

20/مرداد/1400

زندگی گاه به کام است ‌و بس است ؛ زندگی گاه به نام است و کم است ؛ زندگی گاه به‌ دام است و غم است ؛ چه به کام و چه به نام و چه به دام ، زندگی معرکه ی همت ماست ، زندگی می گذرد ...

44

دیفای به شرط چاقو

far30sad

21/مرداد/1400

جهت گیری هایی در دنیای پول وسیاست به علت بوجود آمدن ارز دیجیتال انجام گرفته و به نظر میرسد هدف از دسترس خارج وبا خود زنی های شبیه هک شدن خود را نطرح میکنند همچنین این حرکت به کاربران نشان میدهد که مدیران ارشد برای برگرداندن سرمایه خود را به آب وآتش میزنند ودر پی رفع نقاط ضعف هستند به هر حال به نوعی چداغ خاموش در تاریکی به هر وسیله ای متوسل میشوند تا جلب نظر کنند .بسیار ااحمقانه به نظر میآید هم با شرایط موجود هک صورت بگیرد واحمقانه تر برگشت سرمایه و از هر دو احمقانه تر قبول داستان از سوی مقاماتی که هر لحظه بدنبال بهانه برای مقاصد گاور منت.

14

600 میلیون دلار

nima niknam

21/مرداد/1400

با سلام و درود خدمت دوستان عزیز.پلتفرم هایی مثل پالی نتورک که از شهرت بسیاری بر خورد دارند خودشان را غیر قابل هک می دانستند اما به همین راحتی 600 میلیون دلار را از دست میدهند.

25

ارزدیجیتال

hosyen_1372

21/مرداد/1400

واقعادوستان من قبلا ثبت گرده بودم عالی بود بنظرم ایرداخاصی نداشت شماهم امتحان کنید پشیمون نمیشدلطفا کدمعرف ماروهم بزنید ثبت نظر

2

هک و هکری

09192110430

20/مرداد/1400

بازهم هکرهای محترن ۶۰۰م دلار از دیفای ارزهای دیجیتال را به سرقت بردند قبلا بارها گفتم حتما از سرمایه گذاری در صرافیهای معتبر استفاده کنید داخلیها شاید به روز شدنشون به صرافیهای خارجی نمیرسه ولی فکر کنم امنیت بالایی دارند؟؟؟

40

#هکر

mohsen3290098

21/مرداد/1400

شاید خوب باشه برای بعد ها درس عبرت که میشه به این اسونیا نشه هک کرد. بازم جای تعجب داره چجوری هک کردن

0

بزرگترین هک تاریخ دیفای

Behroozmahmoudi

20/مرداد/1400

پالی نتورک اعلام کرد که مورد حمله یک هکر قرار گرفته و600میلیون دلار از سرمایه سرمایه گذاران آن به سرقت رفته است این هک بزرگترین هک تاریخ دیفای می‌باشد.

37

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.