coingram
کوینگرام

نوسان

قیمت

نام ارز

0.6%

61,389 $

3,714,034,500 تومان

Bitcoin

Bitcoin

btc

0.4%

2,930 $

177,273,470 تومان

Ethereum

Ethereum

eth

0%

0.9992 $

60,452 تومان

Tether

Tether

usdt

0.4%

594.6 $

35,976,325 تومان

Binance Coin

Binance Coin

bnb

0.9%

144.66 $

8,751,930 تومان

Solana

Solana

sol

0%

0.9996 $

60,476 تومان

USD Coin

USD Coin

usdc

1.2%

0.5001 $

30,256 تومان

XRP

XRP

xrp

0.4%

2,928 $

177,153,680 تومان

Staked Ether

Staked Ether

steth

1.3%

7.01 $

424,105 تومان

TonCoin

TonCoin

ton

1.9%

0.1415 $

8,561 تومان

Dogecoin

Dogecoin

doge

سند تحول دولت منتشر شد؛ تصمیمات دولت برای رمز ارزها چیست؟

22/اسفند/1400
افزودن به نشان شده ها
سند تحول دولت منتشر شد؛ تصمیمات دولت برای رمز ارزها چیست؟
اخبار
مجلس
قانون گذاری
4058
2 دقیقه

سند تحول ارائه شده توسط دولت که در هشتم اسفند ابلاغ شد بخش کاملی را به تدوین یک نقشه‌راه برای صنعت رمزارزها اختصاص داده است.

دولت رییسی، مطابق اصل ۱۳۴ قانون اساسی، سندی با عنوان «سند تحول دولت مردمی» تدوین کرده است که خط مشی دولت و قوه مجریه و وزرا و دستگاه‌های اجرایی را تعیین می‌کند. بخش دوم این سند که در تاریخ ۸ اسفند ابلاغ شد شامل ۹ فصل و ۳۷ مبحث است که مبحث دهم آن با عنوان «رمزارزش‌ها»، به مقایسه وضع موجود صنعت رمزارزها با وضعیت مطلوب می‌پردازد و چالش‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی برای توسعه صنعت رمزارزها در ایران را برمی‌شمارد.

پیش از انتشار این سند جامع، پیش‌نویسی از سیاست‌های مربوط به ارزهای دیجیتال منتشر شده بود که با واکنش منفی فعالان صنعت رمزارزها در ایران مواجه شد. در این نسخه ابتدایی کلیه اشخاص حقوقی موظف شده بودند تمام دارایی رمزارزی خود را در صندوق‌های حضانتی مورد تایید نگهداری کنند و کلیه اشخاص حقیقی نیز تنها تا چهار برابر میزان وجه نقد مجاز تعیین شده در آیین نامه مبارزه با پول‌شویی حق نگه‌داری رمزارز داشتند. به طور کلی به نظر می‌رسید که رویکرد نسخه اولیه «سند جامع رمزارزش‌ها» قهری و به دنبال کنترل کامل دولت بر صنعت رمزارزها بود.

اما به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران در تدوین سند جدید تغییر رویه داده‌اند. لحن و محتوای آنچه که در سند جدید پیش رو داریم با نسخه اولیه تفاوت‌های اساسی دارد. در این سند محدودیت‌های طرح شده در نسخه اولیه به طور کامل حذف شده‌اند و از نگهداری امانی رمزارزها به عنوان یک «خدمت» صحبت شده است. در بخشی از سند جدید می‌خوانیم:

چرخش از نظام حکمرانی تهدیدمحور، منفعلانه، دستوری، سلبی و مجوزمحورانه رمزارزش‌ها به نظام حکمرانی فرصت‌محور، فعالانه و ایجابی، با رویکرد مدیریت مخاطرات و روش‌های نوین تنظیم‌گری.

البته در این سند تنها خط مشی‌های کلی ترسیم شده‌اند و باید منتظر ماند و دید که آیا قوانینی که توسط دولت پیشنهاد می‌شوند هم با روحیه این سند هماهنگ خواهند بود یا خیر.

این سند چهار مورد از چالش‌های مهم پیش روی صنعت رمزارزها را بر می‌شمرد و در مورد آن‌ها به بررسی عوامل ایجاد چالش و راهبردهای حل آن می‌پردازد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

چالش اول: ضعف در مدیریت کلان رمز ارزها

اولین عامل این چالش، توسط نویسندگان سند «ساختار ناکارآمد حکمرانی در مواجهه فعالانه با رمزارزش‌ها و فناوری دفاتر کل توزیع‌شده» ارزیابی شده است. و برای برطرف کردن این عامل تشکیل «ستاد ملی رمزارزش‌ها» برای «شناخت، تبیین، سیاستگذاری، تقسیم وظایف بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه و نظارت بر حسن اجرای وظایف محوله» پیشنهاد شده است.

روش دیگر پیشنهاد شده برای حل مشکل ساختار ناکارآمد حکمرانی، «سهیل‌گیری فعالیت کسب‌وکارهای نوظهور و ایجاد محیطی مبتنی بر خوداظهاری، و ایجاد نوعی محیط آزمون (سندباکس) برای شناخت و شكل‌گیری اولیه کسب‌وکارهای نوآورانه برای کمک به دولت برای مواجهه فعال در تنظیم‌گری این‌گونه کسب‌وکارها» است.

عامل دوم ایجاد این چالش «ضعف رصد، کنترل، نظارت و خودتنظیم‌گری در بازار تولید، نگهداری و تبادل رمزارزش‌ها» عنوان شده است و برای مقابله با این عامل، «ارائه خدمات احراز هویت برای بهره‌برداری کسب‌وکارهای حوزه رمزارزش‌ها» پیشنهاد شده است.

چالش دوم: مخاطره بالای سرمایه‌گذاری مردم در بازار رمزارزها

در این سند عامل اول بوجود آورنده این چالش «انگیزه مردم برای فرار از تورم و خرید دارایی‌های غیرریالی خرد با نقدشوندگی بالا» ذکر شده‌ است و راه حل این مشکل «کارآمدسازی دستگاه‌های اجرایی کشور در حل مسئله تورم» و «ارتقای سواد مالی و اقتصادی مردم» عنوان شده است.

عامل دوم بوجود آورنده این چالش «تنظیم‌گری نامناسب در حوزه سیاست‌های مدیریت دارایی و نگهداری رمزارزش‌ها» توصیف شده است و پیشنهاد شده است که از ابزارهای بازار سرمایه، مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، برای مدیریت مخاطرات سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها استفاده شود. همچنین پیشنهاد شده است که نهاد امین دارایی‌های دیجیتال و شرکت‌های سپرده‌گذاری رمزارز تأسیس شوند و زیرساخت‌های خدمات حضانتی رمزارز در بورس فراهم شود و مجموعه‌های خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری توسعه یابند.

به علاوه توصیه شده است که دارایی‌های فلزی به دارایی‌های دیجیتالی فلزات گرانبها تبدیل شوند و شرکت‌های دولتی و خصوصی به سمت ایجاد توکن‌های کاربردی برای ارائه کالا و خدمات سوق داده شوند.

عامل سوم ایجادکننده این چالش «ضعف سیاست‌های حمایت از تولید داخلی در زیست‌بوم رمزارزها» عنوان شده است. برای حل این مشکل پیشنهاد شده است «برای توسعه کسب‌وکارهای بلاکچینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند و افزایش کاربرد رمزپول ملی، توکن ریال منتشر شود».

چالش سوم: افزایش سهم استخراج پنهان از کل بازار تولید رمزارزها در کشور

برای روبرو شدن با این چالش پیشنهاد شده است «سامانه رصد هوشمند، برخط و بلادرنگ مصرف برق در کلیه سطوح تولید، انتقال و توزیع» ایجاد شود تا مراکز استخراج پنهان به راحتی شناسایی شوند.

همچنین به وزارت نیرو ماموریت داده‌شده است تا برای «تأمین برق از منابع انرژی های تجدیدپذیر، اعم از انرژی خورشیدی، بادی، آبی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده و اتمی جدیدالتأسیس، برای ایجاد مزارع استخراج رمزارزش‌ها» زمینه‌سازی‌های لازم را به سرعت انجام دهد. همچنین به وزارتخانه‌های نیرو و نفت مأموریت داده شده است «برای ایجاد مزارع استخراج رمزارز با تأمین انرژی از محل افزایش بهره‌وری، نظیر تولید برق از گاز مشعل، کاهش تلفات برق تولیدی در شبکه انتقال و توزیع برق و افزایش بهره‌وری تولید برق نیروگاه‌های حرارتی موجود» زمینه‌‌سازی لازم را انجام دهد.

چالش چهارم: از دست‌رفتن فرصت راهبردی رمزارزها در حوزه پرداخت و تبادل داخلی و بین‌المللی

برای مبارزه با این چالش به وزارت امور اقتصاد و دارایی ماموریت داده شده است «استانداردهای لازم برای تبادل رمزارزش‌ها را با تأکید بر شناخت مشتری، قواعد نگهداری، اعتبارسنجی، صیانت مستمر از تراز مثبت ارزی» و «استانداردهای لازم برای بسترهای تبادل رمزارزش‌ها با یکدیگر و با ریال و بالعکس» را با لحاظ قوانین مبارزه با پولشویی، تدوین کند.

همچنین در این سند تأکید شده است که باید مبادله مستقیم رمزارزها با کالا و خدمات در کشور ممنوع شود و دارایی‌های رمزارزی پس از تبدیل شدن به ریال با کالا و خدمات مبادله شوند.

به علاوه پیشنهاد شده است که با طراحی سازوکارهای انگیزشی مالیاتی و تهیه زیرساخت‌های فنی مناسب، عرضه و تولید رمزارزهای استخراج‌شده در بازار داخلی افزایش یابد.

منبع:

میهن بلاکچین


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!

کیف پولی که از 757 دلار به 880 هزار دلار رسید!

کیف پولی که از 757 دلار به 880 هزار دلار رسید!

ارزهای در خطر SEC کدام ها هستند؟

ارزهای در خطر SEC کدام ها هستند؟

تغییر راهبرد آرک در ETF خود

تغییر راهبرد آرک در ETF خود


تحلیل کاربران

سند تحول دولت مردمی

زارع

22/اسفند/1400

هرچند این سند با سند تدوین شده قبلی تفاوت زیادی دارد امید است که به کسب و کارهای نوپا وبافناوری های جدید لطمه ای وارد نشود وهم کمک به صاحبان کسب وکار وهم به دولت باشد

36

سند تحویل دولت

ati.ali78

22/اسفند/1400

این دولت دولت پیشرفت و جلوگیری از دزدی هرچند کامل نیست ولی مقداری پیشرفت بزرگ میشه. بله رمز ارزها کمک برای ایران هست برای دور زدن تحریم ها و جلوگیری از بلوکه شدن پول ما دردیگر بانک ها کشورها دیگر. واردات. صادرات با ارزها. این روش روسیه داره چرا ما انجام ندیم دولت باید با جدیت تمام در رمز ارز وارد بشه و تمام فعالان خوب و تحصیل کرده و باتجربه جمع کنه ویک سازمان برای ارزدیجیتال بزنه و روشها سود و ایجاد استخر در ایران. واستخراج گسترده و سرمایه گذاری دراین ارزها کلید بزنه به جای سهام به مردم. ارزدیجیتال به کیف پول مردم بزنه

55

سند تحول دولت وارزدیجیتال

marwan

12/تیر/1402

سند تحول ارائه شده توسط دولت که در هشتم اسفند ابلاغ شد بخش کاملی را به تدوین یک نقشه‌راه برای صنعت رمزارزها اختصاص داده است.

1

دولت

mohammadjavad628if46fvw3

13/بهمن/1401

دولت برای اینکه ارز ها قانونمند شوند باید کار خود را به درستی انجام دهد و در این صورت کسی برای ورود به این ارز ها هیچ ترسی ندارد

3

اگر دولت دست روی ارز های دیجیتال بگذارد

M0RTEZA

22/اسفند/1400

اگر دولت دست روی ارزهای دیحیتال بگذارد شک نکنید در بلند مدت همه ی ملت ضرر میکنید . درست است که دولت اقا یون با شعار فقر زدای امدند از قبل و تا به امروز .ولی همیشه همیشه ضربه محکم به ملت خورد .و میخورد در اینده.این اقایون تظاهر نما به دین قران .فقط طمع به جیب مردم دارند

38

بیت کوین

msg5827

21/تیر/1401

پس از اینکه بیت کوین نتوانست در منطقه 22000 دلاری باقی بماند، روند کاهشی تازه ای را آغاز کرد و به زیر سطوح 21200 و 21000 دلار رسید و پایین تر از سطح فیبوی اصلاحی 61.8% حرکت صعودی کف نوسانی 19301 دلار به 22500 دلار قرار گرفت. علاوه بر این، در نمودار ساعتی جفت ارز BTC/USD می بینیم که قیمت پایین تر از یک خط روند صعودی اصلی با حمایتی نزدیک به 20500 دلار شکسته شده است.

8

دولت و ارزها

bahram72

22/اسفند/1400

دولت میتونه خیلی راحت بگیره تا مردم بتونن با استفاده از ارزهای دیجیتال از شدت زیاد تورم نجات پیدا کنند

55

توجه توجه

ali.fh.313

22/اسفند/1400

دوستان حواستون باشه اگه یک روز بازار کریپتو و رمزارز در ایران قانونی بشود سریعا تمام دارایی های خود را از صرافی های ایرانی خارج کنید و وارد صرافی های خارجی کنید و در اونجا به ادامه فعالیت خود بپردازید چون شامل مالیات میشود و باید مالیات های سنگینی بپردازید.

39

از اینا بعیده

mamali64

17/اردیبهشت/1401

بنظرم که اگه یه همچین قانون و سیاسی اجرایی بشه دست مردم به بازار های مالی بین المللی باز میشه و خیلی ها وضع مالیشون خوب میشه و از این زندگی که برامون درست کردن راحت میشیم ولی به نظرتون این کار رو انجام میدم من که فکر نمیکنم مطمئن باشید هیچ وقت به فکر من و شما نبودن و نیستن و نخواهند بود

19

تنظیم عدالت و مساوات

alireza1357

04/فروردین/1401

متاسفانه درصد راه کار هایی ک میدن بیشتر واس افراد خاص به صرفه هستش. باید عدالت و مساوات در راهکارها درست تنظیم بشود ک نه مردم عام ضرر کنن و نه افراد خاص سود بیش از حد

30

سند تحول دولت

[email protected]

23/اسفند/1400

دوستان شکی نیست اگر واقعا ارزها در ایران قانونی بشه، دست کلاهبرداران و سوء استفاده کنندگان قطع میشه، و این به نفع مردم ایران است، اما تجربه نشان داده هر وقت دولت میخواد به مردم کمک کنه، بر عکس میشه و در آخر مردم ضرر میکنند ، امیدوارم هر تصمیمی که میخواهند بگیرند، فقط به نفع مردم باشه و مردم در آرامش باشند

34

نجات از فقر

aliashouri

24/اسفند/1400

دولت با رمز ارز و حمایت از آن می‌تواند هم به اقتصاد کشور و هم به کاهش فقر و افزایش ثروت در کشور کمک بزرگی بکند البته باید دید که سیاست کشور افزایش ثروت هست یا فقر

27

فقرزدایی

hamidkiani

07/اردیبهشت/1401

هنوزتصمیم نگرفته اند دولت مردان ولی می‌توان حدس زد به سبب فقرزدایی و اشتغال ونان زیاد و ارزان بر سر سفره مردم سرازیر نمودن و خوشحالی و شادی و سرورشان‌ کلانامی‌از‌ رمز ارز و بلاکچین و کوین و دیجیتال جرم می‌شود و هرکه تخطی کند اموالش به بیت کوین،نه ببخشید اشتباه لپی بود بیت المال انتقال داده خواهد شد.پس بیت کوین بی بیت المال.آخ عذر خواهی باز از اون لپی هاش بود .بیت کوین‌بی بیت کوین

22

ارزدیجیتال

bhjgfghhvv

06/فروردین/1401

کریپتوکارانسی برای این است که روش آزادتری وفروش ومعامله بدون دخالت دولت وقوانین محدو دکننده وسیستم های تورمی اونهاست که س سرمایه مردم د رگرداب خودشون نابو دمی کنن. قانون گذاری باروح این بازآ آزادی محو راصلا سازگارنیست

24

ارزها

ماهور

22/اسفند/1400

اگر ارزهای دیجیتال رو به روشی آسون و راحت برای مردم فراهم کنند میشه یکی از قدرت های ارزهای دیجیتال باشیم

52

سند تحول

angel77

22/اسفند/1400

وارد شدن قانون تو این عرصه خوبه از کلاهبرداری و پولشویی و... جلوگیری میشه ولی تجربه ثابت کرده وقتی دولت ایران به مسئله ای ورود پیدا میکنه به ضرر مردم و به نفع خودشون تموم میشه

44

دولت

aeysa

05/اردیبهشت/1401

اینکه دولت هم ثبت وقبول کنه که ارز دیجیتال قانونی بشه خوبه ولی خودمون میدونیم دولت ایران چیزی که بخواد باعث بشه مردم ایرات ترقی کند و نیازی نداشته باشن که قادر به انجامش نباشندرا نمیزاره واگه هم قانون بزارن قانون سخت وبه نفع حکومت میزارن

25

دولت و ارزها

dors@1

22/اسفند/1400

دولت برای اینکه ارزها قانونمند شوند کار درست رو اگه انجام بده هم جلوی کلاهبرداری ها گرفته میشه هم کسی ترس برای ورود به این حوزه ندارند

51

سند تحول دولت

amir00988

22/اسفند/1400

تبعیت از قانون خوبه و صددرصد به نفع مردم با قانونی شدن ارزهای دیجیتال و تعیین پروتکلهایی برای این ارز میشه گفت دولت گام مهمی برای پیشرفت در ایران برمیداره ولی اگر مانند گام هایی که در گذشته برداشتن به ضرر مردم تموم نشه

49

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.