coingram
کوینگرام

نوسان

قیمت

نام ارز

4%

59,591 $

3,712,519,300 تومان

Bitcoin

Bitcoin

btc

2.9%

3,003 $

187,073,194 تومان

Ethereum

Ethereum

eth

0.1%

0.9999 $

62,294 تومان

Tether

Tether

usdt

3.3%

565 $

35,197,008 تومان

Binance Coin

Binance Coin

bnb

8.6%

140.16 $

8,731,968 تومان

Solana

Solana

sol

0%

1 $

62,300 تومان

USD Coin

USD Coin

usdc

1.9%

0.5208 $

32,446 تومان

XRP

XRP

xrp

2.9%

3,000 $

186,915,575 تومان

Staked Ether

Staked Ether

steth

7.2%

0.1338 $

8,336 تومان

Dogecoin

Dogecoin

doge

13.6%

5.36 $

333,928 تومان

TonCoin

TonCoin

ton

قیمت استیبل کوین ترا از ۱ دلار کمتر شد؛ دلیل کاهش UST چه بود؟

18/اردیبهشت/1401
افزودن به نشان شده ها
قیمت استیبل کوین ترا از ۱ دلار کمتر شد؛ دلیل کاهش UST چه بود؟
LUNA
UST
لونا
اخبار
2092
3 دقیقه

دو کووان مدیرعامل بنیاد ترا اعلام کرد دیشب فردی با خارج کردن مبالغ سنگینی استیبل کوین UST از پلتفرم وام‌دهی انکر، قصد اخلال در فرآیند حفظ ارزش این استیبل کوین را داشته است. این فرد گویا معامله شورت بر روی رمز ارز لونا باز کرده و با این اقدام در صدد دریافت سود بیشتر از طریق کاهش قیمت LUNA بوده است. این اقدام با حمایت و خرید از طرف بنیاد ترا مواجه شد و در نهایت با بازیابی ارزش UST خاتمه یافت.

به نقل از news.bitcoin، پلتفرم وام‌دهی پروتکل انکر با در اختیار داشتن ۱۶.۵ میلیارد دلار سرمایه قفل‌شده، در رتبه سوم پروتکل‌های دیفای قرار دارد. در ۲ روز گذشته مبالغ هنگفتی UST از این پلتفرم خارج شده است. داده‌ها نشان می‌دهد که برآیند ورود و خروج UST به انکر برابر با خروج ۱.۲۹ میلیارد دلار در روز گذشته و ۱ میلیارد دلار در امروز از این استیبل کوین بوده است.

نمودار برآیند ورود و خروج UST به انکر منبع: ترا

انگیزه فرد مهاجم از این کار ضربه ضدن به اکوسیستم ترا و کاهش شدید قیمت لونا و UST گزارش شده است.

دو کووان مدیرعامل ترا لبز در این توییت به این موضوع اشاره کرده است که ۶۲٪ توکن‌های UST خارج شده از پلتفرم انکر توسط یک نفر صورت گرفته است و در نهایت این حربه فرد مهاجم به نتیجه نرسیده است.

فرد مهاجم پس از خارج کردن UST از پلتفرم انکر بخش زیادی از آن را به پلتفرم کرو فایننس (Curve Finance) منتقل کرده است. کرو بزرگترین پلتفرم دیفای جهان به شمار می‌رود.

 

واریز این حجم از UST به استخرهای نقدینگی کرو فایننس و تلاش برای فروش آن‌ها منجر به کاهش ارزش UST از ۱ دلار شد که با حمایت ترا و جمع‌آوری مقادیر زیادی از این استیبل کوین، مجددا ارزش UST بازیابی شد.

برای درک این موضوع باید بدانید که به ازای هر UST که در شبکه صادر می‌شود، بر اساس یک مکانیسم توکن سوزی پویا، یک واحد LUNA از گردش خارج می‌شود و بالعکس، به ازای هر UST سوزانده شده، یک واحد LUNA به شبکه وارد می‌شود. بنابرین با کاهش ارزش UST ترا مجبور بوده است تا با خرید و سوزاندن آن، ارزش این استیبل کوین را حفظ کند و برای سوزانده شدن UST باید LUNA به شبکه وارد می‌کرده است. که در نهایت این پروسه به کاهش قیمت لونا منجر می‌شود.

این اقدام در نهایت با حفظ ارزش این استیبل کوین به اتمام رسید اما ترس ایجاد شده از طریق موج توییتری مربوط به این اتفاق سبب شد تا میزان برداشت‌های از پلتفرم انکر شدت پذیرد. قیمت لونا در حال حاضر برابر ۶۱.۰۹ دلار است که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۰.۲٪ کاهش داشته است.

تغییر مکانیسم سوددهی انکر

پس از برگزاری رای‌گیری نظارتی که هدف آن، تنظیم سود نیمه پویا در پروتکل انکر (Anchor Protocol) بود، نرخ سود این پلتفرم دیفای در ماه جاری برای اولین بار کاهش یافت. نرخ کسب سود سالانه پروتکل انکر که از ابتدای عرضه این پروژه بر روی ۱۹.۴٪ ثابت بود، در ماه می به ۱۸٪ کاهش یافته است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که طی ۳۰ روز گذشته، سرمایه قفل‌شده انکر ۹.۲۵٪ افزایش یافته است.

تقریبا ۴۵ روز قبل بود که تیم توسعه‌دهنده این پروتکل وام‌دهی اعلام کرد که پروپوزالی تصویب شده است و به موجب آن، نرخ کسب سود این پروتکل به صورت شناور درخواهد آمد. قبل از تصویب این پروپوزال، کاربران انکر که توکن UST سپرده‌گذاری کرده بودند می‌توانستند هر ماه، نرخ سود سالانه ثابت ۱۹.۴٪ از سپرده‌های UST خود دریافت کنند.

نرخ سود سالانه پروتکل آنکر

پس از تصویب این پروپوزال، اولین تنظیم شبه پویای نرخ سود سالانه در ابتدای ماه می انجام شد و امروز، سپرده‌گذاران سود تقریبا ۱۸٪ دریافت کردند. نرخ کسب سود این پروتکل می‌تواند تا ۱.۵٪ کاهش یا افزایش یابد و این موضوع به افزایش یا کاهش ذخایر پروتکل بستگی دارد.

با توجه به نرخ سود سالانه ۱۸٪، سپرده‌گذاران نسبت به قبل سود کمتری دریافت خواهند کرد. به علاوه، نرخ سود ماه ژوئن (خرداد) نیز بر اساس مقدار ذخایر این پروتکل ممکن است تغییر چشمگیری داشته باشد.

با افزودن پشتیبانی از آوالانچ، در حال حاضر پروتکل انکر از دو بلاک چین پشتیبانی می‌کند. در حالی که ۱۶.۲۷ میلیارد دلار از ذخایر پروتکل انکر شامل توکن‌های مبتنی بر بلاک چین ترا است، ۲۰۲.۴۸ میلیون دلار سرمایه قفل‌شده دیگر این پروتکل شامل توکن‌های مبتنی بر آوالانچ است. در حال حاضر، ۲.۹ میلیارد دلار از پروتکل انکر وام گرفته شده است.

نوسان نرخ سود انکر به دنبال خرید اخیر ذخیره فارکس دیفای توسط بنیاد لونا (LFG) رخ داده است. این سازمان غیرانتفاعی که در کشور سنگاپور واقع شده است، از ذخایر مالی برای پشتیبانی از UST استفاده می‌کند و ۸۰,۳۹۴ بیت کوین به ارزش ۲.۸۹ میلیارد دلار و ۱۰۰ میلیون دلار توکن AVAX در اختیار دارد.

تغییر نرخ سود پروتکل انکر به مدل نیمه پویا ممکن است بر مقدار سرمایه قفل‌شده این پلتفرم تاثیرگذار باشد.

 

  • آیا خطری سرمایه‌گذاران انکر را تهدید می‌کند؟

بله ترا لبز سعی کرده است که با خرید دارایی‌های دیگر در صدد کاهش این خطر باشد اما قطعا تا حدی می‌تواند بر کنترل اوضاع مسلط باشد. شدت گرفتن ترس در میان سرمایه‌گذاران انکر می‌تواند به رویدادی تحت عنوان گرداب مرگ‌ (Death Spiral) منجر شود. در طول این رویداد‌، انتظارات در مورد میزان تقاضای آتی برای استیبل کوین‌ها ضعیف می‌شود و این امر به کاهش قیمت دارایی ذخیره لونا‌ منجر می‌شود. در نتیجه این اتفاق‌، میزان اعتماد درون سیستم کم می‌شود و می‌تواند در نهایت به فروپاشی کل سیستم منجر شود.

منبع:

میهن بلاکچین


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

تحلیلگر مطرح بازار ارز دیجیتال رویایی از قله‌های جدید برای بیت‌کوین، اتریوم و سولانا می‌کشد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!

ایلان ماسک با زبان طنز به نوسانات بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد!

کیف پولی که از 757 دلار به 880 هزار دلار رسید!

کیف پولی که از 757 دلار به 880 هزار دلار رسید!

ارزهای در خطر SEC کدام ها هستند؟

ارزهای در خطر SEC کدام ها هستند؟

تغییر راهبرد آرک در ETF خود

تغییر راهبرد آرک در ETF خود


تحلیل کاربران

ارز

mah.shid

23/اردیبهشت/1401

متاسفانه یکی از مظرات بازار همین است که گاهی یک خبر خوب موجب رشد ارز می شود، گاهی اوقات برعکس . یک خبر بد موجب ریزش ارز .

5

ترا

09380100885

18/اردیبهشت/1401

بازار همینه یه وقت میبینی یه خبر راجب یه ارز میاد باعث رشد ش میشه یه وقت میبینی یه خبر منفی میاد باعث ریزش میشه

20

ترا

B@hm@n

18/اردیبهشت/1401

ریزش قیمت ترا روی استیبل کوین این شبکه تاثیر داشته و به زیر یک دلار رسید تا حالا بیشتر از قبل مورد انتقاد قرار بگیره

37

کلاهبرداری به سبک جدید

shabshekan

18/اردیبهشت/1401

با سلام،،،دیشب مدیر عامل بنیاد ترا اعلام کرد،فردی با خارج کردن مقدار زیادی از توک USDT و بستن قرارداد شورت روی رمزار لونا قصد کلاهبرداری بالایی داشته است،که جلو ان گرفته شده است،،،با پیشرفت در حوزه وب ۳، کلاهبرداری هم شکل جدیدتری پیدا کرده است،،،

25

ترا

dors@1

18/اردیبهشت/1401

اینکه استیبل کوین ترا از یک دلار کمتر شده بدترین خبر ممکن برای این شبکه بوده و خیلی از کسانی که از این استیبل کوین استفاده می کردند شاید بیخیالش شن

41

ترا

angel77

18/اردیبهشت/1401

قیمت بیت کوین و آلتکوین‌هایی همچون لونا با یکدیگر همبستگی داره و هرگونه تغییری در قیمت بیت کوین، قیمت ترا را هم تحت تاثیر قرار میده الانم با وضعیتی ک بازار داره وترسی ک به سرمایه گذارا وارد شده نمیشه گفت چه آینده ای در پیشه

27

قصدفردمهاجم ازاستیبل کوین ترا

زارع

18/اردیبهشت/1401

برای اینکه بیشترین سرمایه قفل شده درانکرشبکه ترا می باشد که این فرد قصد کاهش قیمت این استیبل کوین را داشت که موفق نبوده وفعالین این شبکه قیمت این ارز دیجیتال را روی یک دلارحفظ کردند پس هرکاری که از امنیت بالایی برخوردار باشد زیان ده نمی شود وهیچ کسی نمی‌تواند به ان دسترسی پیداکند

23

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.