coingram
کوینگرام

نوسان

قیمت

نام ارز

0.9%

63,979 $

4,056,268,600 تومان

Bitcoin

Bitcoin

btc

0.5%

3,150 $

199,689,712 تومان

Ethereum

Ethereum

eth

0%

0.9997 $

63,381 تومان

Tether

Tether

usdt

2%

604.2 $

38,303,744 تومان

Binance Coin

Binance Coin

bnb

2.8%

143.81 $

9,117,554 تومان

Solana

Solana

sol

0.1%

0.9999 $

63,394 تومان

USD Coin

USD Coin

usdc

0.7%

3,147 $

199,516,630 تومان

Staked Ether

Staked Ether

steth

1.2%

0.5246 $

33,260 تومان

XRP

XRP

xrp

1.8%

0.1498 $

9,497 تومان

Dogecoin

Dogecoin

doge

2%

5.39 $

341,726 تومان

TonCoin

TonCoin

ton

دامیننس یا تسلط به چه معناست؟ تاثیر تسلط بیت کوین بر بازار

18/مرداد/1401
افزودن به نشان شده ها
دامیننس یا تسلط به چه معناست؟ تاثیر تسلط بیت کوین بر بازار
آموزش
تسلط
بیت کوین
1715
6 دقیقه

تسلط یک ارز مانند بیت کوین، اتریوم، تتر یا هر ارز دیگه ای به عنوان نسبت ارزش بازار آن ارز به بقیه بازار ارزهای دیجیتال تعریف می شود. برخی از سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال از تسلط بیت کوین و تتر به عنوان راهنمایی برای تنظیم استراتژی های معاملاتی و ساختار سبد خود استفاده می کنند.

در حالی که در حال حاضر هزاران آلتکوین وجود دارد، بیت کوین، ارز دیجیتال اصلی، بزرگترین دارایی دیجیتال بر اساس ارزش بازار باقی مانده است. با مشاهده پویایی سهم بیت کوین در ارزش کل بازار کریپتو، معامله گران الگوهای تکرارشونده خاصی از شرایط بازار را مشاهده می کنند. برخی از معملاگران و تریدرها از این ابزار به عنوان راهنمای رفتار تجاری خود استفاده می کنند.

تسلط(دامیننس) بین کوین و رابطه آن با ارزش بازار

به زبان ساده، ارزش بازار به ارزش کل یک دارایی خاص در گردش اشاره دارد. برای بیت کوین، ارزش بازار با ضرب قیمت فعلی و تعداد بیت کوینی که تاکنون استخراج شده است محاسبه می شود.

شما می توانید تسلط بیت کوین را با این فرمول محاسبه کنید:

تسلط بیت کوین = ارزش بازار بیت کوین / ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال

عوامل موثر بر دامیننس بیت کوین

تغییر روندها

قبل از انفجار آلتکوین ها، عجیب نبود که تسلط بیت کوین بالای 90 درصد باشد. همانطور که آلتکوین ها در مجموع علاقه کاربران و سرمایه گذاران بیشتری را به خود جلب کردند، بیت کوین بخشی از این توجه را به دارایی های دیگر با نوسانات بیشتر قیمت و پروژه هایی که دارای موارد استفاده هیجان انگیز جدید بودند از دست داد.

در حالی که بیت کوین برای تغییر نحوه انتقال ارزش ایجاد شد، پروژه های رمزنگاری برای انجام کارهای بیشتر تکامل یافته اند. برخلاف بیت کوین، بسیاری از آلتکوین ها در بخش های مختلفی از جمله بازی، هنر و خدمات مالی غیرمتمرکز فراتر از انتقال پول درگیر هستند. بسته به روند فعلی، ممکن است علاقه و معاملات بیشتری در مورد نوع خاصی از پروژه های رمزنگاری وجود داشته باشد. به عنوان مثال، انفجار NFT ها ممکن است باعث شده باشد که تسلط BTC تا حدودی به نفع توکن های مرتبط با NFT کاهش یابد.

با گذشت زمان، بیت کوین خود را به عنوان یکی از دارایی های رمزنگاری «پایدارتر» تثبیت کرد. علاقه معامله گران به نوسانات قیمت چشمگیرتر و فرصت های سود مرتبطی که برخی آلتکوین های جدید ارائه می دهند نیز می تواند بر تسلط بیت کوین تأثیر بگذارد و منجر به جریان یافتن وجوه به دارایی های پرخطرتر شود. در این مورد، بخش هایی که این آلتکوین ها نشان می دهند ممکن است به اندازه سود بالقوه اهمیت نداشته باشند.

بازار صعودی یا نزولی

طی چند سال گذشته، افزایش عمومی در محبوبیت استیبل کوین ها وجود داشته است، روندی که فشار مداومی را بر تسلط بیت کوین وارد می کرد. به طور خاص، در بازار نزولی یا در زمان‌های نوسان، استیبل کوین‌ها اغلب برای محافظت از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران کریپتو در میان کاهش قیمت‌ها استفاده می‌شوند. استیبل کوین آلتکوینی است که برای حفظ ارزش برابر با ارزش دارایی با قیمت پایدارتر، مانند ارز فیات یا کالا طراحی شده است. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران رمزارز اغلب از استیبل کوین‌ها برای قفل کردن سود بدون نیاز به تبدیل کریپتو خود به فیات استفاده می‌کنند. زمانی که وجوه از بازار بیت کوین خارج شده و به سمت استیبل کوین ها حرکت می کنند، تسلط بیت کوین ممکن است کاهش یابد.

بیشتر بخوانید : نگهداری کدام استیبل کوین‌ها ریسک کمتری دارد؟

در بازار صعودی احتمال معکوس وجود دارد. هنگامی که بازار رو به رشد است، معامله‌گران معمولا انگیزه دارند تا دارایی خود را از استیبل کوین‌ها به دارایی‌های بی‌ثبات‌تر منتقل کنند که فرصت‌های معاملاتی بیشتری مانند بیت‌کوین ارائه می‌دهند. با این حال، معامله‌گران جسور و با ریسک بالاتر ممکن است گزینه‌های خطرناک تری را انتخاب کنند و نقدینگی را به آلت‌کوین‌هایی که حتی بی‌ثبات‌تر از بیت‌کوین هستند، واریز کنند، بنابراین اثرات کلی شرایط مطلوب بازار بر تسلط بیت‌کوین بسیار وابسته به زمینه است.

ظهور ارزهای جدید

گاهی اوقات، پروژه های جدیدی که وارد بازار می شوند می توانند با بازاریابی و مارکتینگ خوب به سرعت محبوبیت پیدا کنند و باعث کاهش تسلط بیت کوین شوند. به یاد داشته باشید که بیت کوین با هر ارز دیجیتال دیگری در بازار در حال "مبارزه" است، بنابراین ظهور چندین آلتکوین محبوب به طور همزمان ممکن است بر آن تأثیر بگذارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که این آلتکوین ها پس از از بین رفتن تبلیغات محبوبیت خود را از دست بدهند. اگر این اتفاق بیفتد و نفدینگی از این آلتکوین ها به بیت کوین یا به طور کامل از بازار کریپتو منتقل شود، تسلط بیت کوین ممکن است دوباره افزایش یابد.

چطور از دامیننس بیت کوین در ترید استفاده کنیم

روش های مختلفی برای استفاده از دامیننس و تسلط بیت کوین در معاملات وجود دارد که به چند مورد آن در اینجا اشاره می کنیم :

روش Wyckoff

روش Wyckoff که در اوایل دهه 1930 توسعه یافت، مجموعه ای از اصول است که برای معامله گران و سرمایه گذاران در بازارهای مالی سنتی طراحی شده است. برخی از این اصول، مانند قانون علت و معلول، می‌توانند هنگام جستجوی فرصت‌های سود با استفاده از دامیننس بیت کوین استفاده شوند. بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران از روش Wyckoff برای شناسایی روند بازار، تخمین احتمال معکوس شدن روند و معاملات زمانی استفاده می کنند. طبق نظر Wyckoff، رفتار معاملاتی به چهار مرحله سازماندهی می شود: انباشت، نشانه گذاری، توزیع و کاهش ارزش. شناسایی مکان و زمان جریان وجوه می‌تواند برای برخی از معامله‌گرانی که برای تصمیم‌گیری آگاهانه به زمان‌بندی بازار متکی هستند، مهم باشد.

معامله گران و سرمایه گذاران متنوع اغلب از این رویکرد برای انتخاب روند قوی تر استفاده می کنند. در زیر چندین سناریو وجود دارد که در آن روش Wyckoff در حال اجراست.

استفاده از تسلط بیت کوین برای شناسایی فصل آلتکوین ها

با افزایش تعداد آلتکوین ها در بازار، تعجب آور نیست که تسلط بیت کوین در حال کاهش است. در سال‌های اخیر، برخی از آلت‌کوین‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، که باعث شده ارزش کل بازار همه آلت‌کوین‌ها برای مدت کوتاهی از بیت‌کوین پیشی بگیرد. دوره‌هایی که آلت‌کوین‌ها به‌طور پیوسته عملکرد بهتری از بیت‌کوین دارند، به‌عنوان «فصل آلت‌کوین» یا «Altcoin Season» شناخته می‌شوند. بر اساس اصول روش Wyckoff، چنین جابه جایی وجوه از بیت کوین به آلت کوین چرخه ای است.

از آنجایی که آلت کوین ها در طول فصل آلتکوین عملکرد بهتری دارند، بیت کوین ممکن است در این مرحله از چرخه بازار شاهد تضعیف تسلط آن باشد. بنابراین، افرادی که هم بیت کوین و هم آلت کوین را معامله می کنند، ممکن است بر تسلط بیت کوین نظارت کنند تا پرتفوی خود را مطابق با آن تنظیم کنند.

استفاده از تسلط بیت کوین با قیمت فعلی بیت کوین

برخی از افراد قیمت بیت کوین را همراه با تسلط بیت کوین نظارت می کنند تا به آنها در تصمیم گیری های معاملاتی خود کمک کنند. اگرچه آنها قوانین همیشگی و 100 درصد درست نیستند، در اینجا برخی از نتایج بالقوه وجود دارد که ترکیبات مختلف قیمت و تسلط BTC ممکن است نشان دهنده آنها باشد.

  • هنگامی که قیمت و تسلط بیت کوین در حال افزایش است، می تواند نشانه ای از بازار صعودی بالقوه بیت کوین باشد.
  • زمانی که قیمت بیت کوین در حال افزایش است اما تسلط بیت کوین در حال کاهش است، می تواند نشانه ای از بازار صعودی بالقوه آلت کوین باشد.
  • زمانی که قیمت بیت کوین در حال کاهش است اما تسلط بیت کوین در حال افزایش است، می تواند نشانه ای از بازار نزولی آلت کوین باشد.
  • زمانی که قیمت و تسلط بیت کوین در حال کاهش است، می تواند نشانه روند نزولی بالقوه برای کل بازار کریپتو باشد.

جمع بندی

تسلط بیت کوین ابزاری برای کمک به روشن کردن چگونگی تغییر چرخه های بازار است. برخی از معامله گران از آن برای تنظیم استراتژی های معاملاتی خود استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از آن برای مدیریت پرتفوی های متنوع خود استفاده می کنند. توجه داشته باشید که تسلط بیت کوین عملکرد بیت کوین یا هر ارز دیگری را تضمین نمی کند، بلکه به عنوان یک راهنما برای کمک به معامله گران برای برنامه ریزی رویکرد معاملاتی خود عمل می کند.

 

منبع:

کوینگرام


امتیاز دادن به خبر

با لایک کردن هر خبر شما می توانید کوین بیشتر جایزه بگیرید


مطالب مرتبط با این موضوع

چشم‌انداز قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ: آماده‌سازی برای یک رشد جدید

چشم‌انداز قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ: آماده‌سازی برای یک رشد جدید

تحلیل دقیق بازار بیت کوین در آستانه هوینگ: آیا تاریخ دوباره خود را تکرار می‌کند؟

تحلیل دقیق بازار بیت کوین در آستانه هوینگ: آیا تاریخ دوباره خود را تکرار می‌کند؟

نگاهی عمیق به قلب بیتکوین: کشف رازهای پشت صحنه با داده‌های آن‌چین!

نگاهی عمیق به قلب بیتکوین: کشف رازهای پشت صحنه با داده‌های آن‌چین!

بیت‌کوین دوباره ۵۷ هزار دلاری شد! راز رالی جدید چیست؟

بیت‌کوین دوباره ۵۷ هزار دلاری شد! راز رالی جدید چیست؟

مایکل سیلور ارزشی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند!

مایکل سیلور ارزشی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند!


تحلیل کاربران

فاندا

aminskattt

18/مرداد/1401

فاندا و تکنیکال به دامیننس بستگی داره بدون شک برای هر تحلیلی باید زیر نظر گرفته بشه ممنون از اطلاعات مفید کویین گرام

20

تسلط بیت کویین

hamedpasha

18/مرداد/1401

با تسلط بیت کویین بر بازار با استفاده از قیمت فعلی بیت کویین میتوان از افزایش و محبوبیت التکوین جلوگیری کرد.

34

دامیننس بیت کوین

زارع

18/مرداد/1401

معامله گران برای شناخت روند بازار ضمن آنکه از تحلیل تکنیکال وفاند امنتال استفاده می کنند از دامیننس یا همان تسلط بیت کوین بر بازار نیز باید مورد توجه قرار گیرد اگر تسلط بیت کوین بر بازار زیاد شود قیمت التکوین ها کاهش واگر دامیننس بیت کوین کاهش یابد قیمت التکوین ها افزایش می یابد پس استفاده از دامیننس بیت کوین برای شناسایی روند بازار ضروری است

50

ضرر و شانس من

mehdializ

22/مرداد/1401

سلام دوستان. من واقأ از بالا رفتن ارزها بخصوص بیتکوین و اتریوم خیلی شوکه شدم و خیلی ضرر کردم. و خیلی قبل تر گرون شدن حتی با ضرر کلی اتریوم و بیتکوین فروختم درست یک هفته بعد حالت صعودی گرفت و رفت بالا و این بود شانس گند من

23

بیت کوین

roya6600

18/مرداد/1401

ارز های دیجیتال در آینده جای پولهای کاغذی را خواهند گرفت.چطور اول آژانس بود ولی الان اسنپ جای آژانس ها را گرفته است.ارز دیجیتال آینده خوبی در پیش دارد به امید خدا

23

تحلیل

davod!

18/مرداد/1401

اگر کسی تسلط و تحلیل دقیق بر شاخص نزدک داشته باشه قطعا تو این بازار موفقه تو این بازار تحلیل یا چیز دیگه فعلا جواب نمیده بازار کلا هیجانی شده با ی خبر میریزه با ده خبر بالا نمیره

19

دانلود اپلیکیشن موبایل کوینگرام

با اپلیکیشن اندروید کوینگرام از آخرین مطالب بازارهای مالی و رمزارز ها با خبر باشید، قیمت تمامی رمزارز ها در لحظه چک کنید و نرخ آنها را با مبدل ارز کوینگرام به یکدیگر تبدیل کنید، با دیگر افراد در مورد تحلیل ها و مطالب گفت و گو کنید، سبد دارایی ارزهای دیجیتال خودتان را بسازید و از سود و زیان خود در بازه های زمانی مختلف با خبر باشید و با شرکت رایگان در مسابقات پیش بینی رمزارز جایزه ببرید.
coingram
coingram
کوینگرام

استارتاپ کوینگرام به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه بازار های مالی وارز های دیجیتال ، فعالیت خود را از تیر 1398 شروع کرد. هدف ما از ابتدا آموزش وآشنایی مردم با علم و فناوری آینده یعنی بلاک چین بوده است. آشنایی با انواع ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، آدا کاردانو و بقیه رمزارز ها میتواند ما را در انتخاب خرید و سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بیشتر کمک کند. همان طور که سرمایه گذاری ها و ورود پول به این حوزه روز به روز بیشتر می شود، مسئولیت ما برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر می شود تا کسی درگیر پروژه های کلاه برداری و طرح های پانزی نشود.

برگزیده ها

درآمد از کوینگرام

شرایط و قوانین

مفاهیم پایه

آشنایی با بلاکچین

آشنایی با بیتکوین

آشنایی با اتریوم

کوینگرام

درباره ما

ارتباط با ما

شبکه های اجتماعی

اینستاگرامتلگرام

کلیه ی حقوق این سایت نزد کوینگرام محفوظ بوده و بازنشر محتوای اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است.